Iemand ontslaan is niemands ambitie. Misschien voelt die beslissing zelfs aan alsof je hebt gefaald als werkgever. Toch is het belangrijk om te weten hoe je een ontslaggesprek in goede banen leidt, zodat dit slechtnieuwsgesprek bij uitstek toch zo constructief mogelijk verloopt.
Het belangrijkste doel van een ontslaggesprek is dat je de boodschap van het slechte nieuws duidelijk overbrengt. En vervolgens moet je gepast en effectief omgaan met de emoties van de werknemer, om zo de acceptatie van de boodschap te vergroten. Hij of zij moet dus begrijpen dat de boodschap definitief is; er valt niet over te discussiëren.
In ons magazine 'Het Ontslaggesprek' vind je niet alleen nuttige tips, maar je kunt er ook handige voorbeeldzinnen en praktische checklists vinden.
Door Iris Hoekman-van de Sande - Arbeidsrecht jurist
Iris startte haar loopbaan in de advocatuur, waar zij werkzaam was als advocaat op het gebied van het arbeidrecht en arbeidsmigratie. Iris werkt sinds 2013 bij SD Worx Nederland, als juriste op de afdeling Tax and Legal. Iris staat kleine en grote (internationale) werkgevers bij in arbeidsrecht- en arbeidsmigratiekwesties in de ruimste zin van het woord. Zij geeft ook regelmatig opleidingen omtrent deze thema’s.