Digitale transformatie 2.0: het gaat allemaal om de EX factor

9 december 2021 - Leestijd: 4 Minuten

Software & Cloud oplossingen

Twee resultaten van onze jaarlijkse werknemers onderzoek ‘The Future of People and Work’ vielen gelijk op. Om te beginnen, digitale transformatie is een veel grotere hr-prioriteit voor Europese bedrijven dan vorig jaar. En als tweede, ongeveer een derde van de 2,746 geïnterviewde hr-verantwoordelijken zien employee experience (EX) als een van de top vijf uitdagingen voor de toekomst. Dus waarom niet twee vliegen in een klap slaan? 


Groot gat in digitale volwassenheid

Digitale volwassenheid in hr is het laatste jaar niet veel verbeterd. Minder dan vier van de 10 bedrijven zetten digitale oplossingen in en creëren hierdoor significante waarde. Anderen hebben nog een flinke weg te gaan, en de tijd staat niet aan hun kant. Op korte termijn is er zoveel veranderd dat de ‘digitale onvolwassenen’ het risico lopen om enorm achter te lopen. In andere woorden, hun digitale transformatie moet direct resultaat opleveren.

7.7% (tot 1.1% van 2020) 

van Europese bedrijven geeft aan digitaal volwassen te zijn in hr.

Technologie voor hr of voor iedereen?

Als je wilt gaan voor impact, dan moet je je medewerkers bemoedigen. Dat lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is een nieuwe focus. Hr-technologie is traditioneel bedoelt om het leven van hr gemakkelijker te maken, niet zozeer dat van de werknemers. Tools met focus op de werknemer (employee experience platformen en AI-gestuurde digitale assistenten) vind je vandaag de dag maar terug in een minderheid van de Europese bedrijven.

De drie EX sweet spots

Maar er komen veranderingen aan. De grote spelers in hr-technologie bouwen al een EX-laag in hun hr-software. Ze bieden een digitaal ecosysteem met een duidelijk doel: het werk van werknemers makkelijker, productiever en zinvoller maken. Om echt een impact te maken, zorg er dan voor dat je digitale hr-partner aan de volgende 3 vereisten voldoet:

  1. Integratie in de stroom van het werk: hr moet een onderdeel zijn van het werk, niet een afleiding. Werknemers willen tegenwoordig via technische oplossingen toegang tot hr-diensten waar ze zijn, niet waar hr wil dat ze zijn.
  2. De hele levenscyclus van de werknemer bedekken: een doeltreffend ecosysteem reikt verder dan payroll, planning en transacties, want het bedekt ook onboarding, opleiding en ontwikkeling, welzijn en andere domeinen die op de werknemer gericht zijn.
  3. Een ervaring op consumentenniveau: door te richten op de manier waarop mensen werken en door de gebruikservaring voorop te zetten, hoeven werknemers niet langer techneuten te zijn om te profiteren van alle software in de organisatie.

Met werknemersgerichte-hr behaal je winst in efficientie en verhoog je de werknemerservaring aanzienlijk.

Ervaar het zelf

Als partner in digitale hr-oplossingen, zien we elke dag de toegevoegde waarde in EX-geïnspireerde software. Met als voorbeeld onze eigen hr-software. De app laat medewerkers hun eigen onkosten en afwezigheden beheren, terwijl jij de loonstrook digitaal stuurt, bedrijf updates deelt, en nog veel meer. De chatbotfunctie, proactieve herinneringen, intuïtieve modules, integratie met smartphone-functies (kalender, e-mail, camera) zorgen voor een hele nieuwe hr-ervaring.

In het kort, digitale oplossingen die de belangen van de eindgebruikers voorop zet, kan zomaar de missende link zijn naar succes op de lange termijn.

Als onze mensen vragen hebben over ouderschapsverlof of andere hr-gerelateerde onderwerpen, moeten ze alleen maar de app te openen en vragen stellen. Dit brengt ons dichter bij elkaar.
 
Kim Boschmans, Employee Engagement Business Partner bij SKF Belgium

Benchmark jouw digitale transformatie met andere Europese bedrijven.

Download ons e-book 'Naar people-first digital hr'

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen