Vergeet de lijstjes met HR-trends: in 2020 staan je medewerkers centraal

Door Ellen Knol - 21 januari 2020 - Leestijd: 4 Minuten

Talentontwikkeling

Onze maatschappij verandert continu. Onderwerpen als duurzaamheid en digitalisering zijn niet langer ambities voor de toekomst, maar ze komen dagelijks in het nieuws. Ze raken de politiek, het bedrijfsleven, en ook onze HR-agenda. 

Die HR-agenda zit trouwens behoorlijk vol. En wordt elk jaar voller. We moeten wat met employer branding, met data, met het interpreteren van die data, met duurzame inzetbaarheid, met ziekteverzuim, met de WAB, met flexibele inzet… En niet geheel onbelangrijk: ondertussen moeten de salarissen ook nog gewoon betaald worden. 

Onze gedachte: je zit vast niet te wachten op een lijstje met nieuwe trends die óók nog op je agenda moeten. Daarom is onze tip voor 2020: zet de behoeften van je medewerkers centraal, en bouw daar je aanpak en prioriteiten omheen. 


Je zult merken dat veel medewerkers namelijk vergelijkbare behoeften hebben. Kom je nieuw in dienst, dan heb je behoefte aan een warm welkom en een goede introductieperiode. En ja, prettig als je arbeidsvoorwaarden ook aansluiten op je persoonlijke situatie. 

Graag flexibel en digitaal

Daarnaast is het ook fijn als werk zo kan worden georganiseerd, dat het past bij de andere rollen die een medewerker in zijn of haar dagelijks leven vervult. Een jonge vader of moeder wil wellicht een andere dagindeling hanteren dan de bijna gepensioneerde medewerker. Werk en privé vloeien bovendien meer en meer in elkaar over. Een hele generatie staat ‘altijd aan’ en is altijd bereikbaar. Dat heeft voor- en nadelen. 

Als organisatie kun je in ieder geval gebruikmaken van de voordelen. Sterker nog; je kunt oplossingen bieden die het leven van je medewerkers een stukje gemakkelijker maken. Vrij vragen? Dat kan gewoon via een app. Een declaratie indienen? Dat moet niet teveel moeite kosten: een scan van het bonnetje maken moet toch volstaan. 

Persoonlijke ontwikkeling

Een beetje medewerker heeft ambitie en wil zich verder ontwikkelen. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Hoe zorg je voor voldoende uitdaging en opleidingsmogelijkheden? Heb je bijvoorbeeld als eens bekeken welke talent management tools je daarbij kunnen helpen? 

Employee lifecycle

Als je die lijn van behoeften doortrekt, zou je kunnen spreken van een employee lifecycle. Welke fasen doorloopt een medewerker van werving tot aan vertrek? En hoe kan jij als organisatie zo goed mogelijk invulling geven aan deze fasen? 

HR is van oudsher altijd erg proces gedreven geweest, zegt ook Michael Custers, verantwoordelijk voor marketing bij SD Worx. “Kijk bijvoorbeeld naar de salarisbetalingen. Er is eenmaal ooit bedacht dat een maandelijkse betalingscyclus het meest praktisch en werkbaar was. Maar nu salarisbetalingen bijna volledig gedigitaliseerd zijn, kunnen we naar andere triggers kijken. Waar heeft een medewerker behoefte aan? Niet alleen de waarde van een salaris is een arbeidsvoorwaarde, ook het moment waarop het uitbetaald wordt is belangrijk.”

Inspelen op bewegingen van de maatschappij

Het zijn voorbeelden van het aansluiten op de behoeften van medewerkers – en eigenlijk inspelen op de bewegingen van onze maatschappij als geheel. De arbeidsmarkt in Nederland bestaat vandaag de dag voor een groot deel uit millenials – grofweg geboren tussen 1981 en 2000. Deze generatie stelt andere eisen aan werkgeverschap dan de generaties daarvoor. Keuzestress, perfectionisme en torenhoge verwachtingen maakt het deze groep niet gemakkelijk. Het loont zeker de moeite je eens verder te verdiepen in wat deze generatie drijft. Millenials geven namelijk niet per definitie om vaste contracten en hoge salarissen. Jazeker – ook deze mensen willen heus een huis kopen. Maar bij de selectie van werkgevers zijn ook andere criteria van belang, zoals het doen van betekenisvol werk, het krijgen van oprechte aandacht, ontwikkelmogelijkheden en de mate van vrijheid om je eigen pad te bewandelen. De meer traditionele HR-processen staan daarmee vaak haaks op deze groep werknemers.

HR-professionals die met een nieuwe blik naar de drijfveren en benodigdheden van hun medewerkers kijken, kunnen hiermee zelf hun toegevoegde waarde bewijzen. Daar heb je geen trendlijstje voor nodig dus. 

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen