Tijdig je eHerkenning aanvragen: ben jij al voorbereid?

Door Marleen Maas - 8 juli 2019 - Leestijd: 4 Minuten

Per 1 november is inloggen bij veel overheidsorganisaties alleen nog mogelijk via eHerkenning, je hebt er vast al iets van vernomen? Het is de nieuwe manier van inloggen voor organisaties bij de overheid. Maar eHerkenning aanvragen kost tijd en voorbereiding. Tijdig overstappen is dus noodzakelijk wanneer jij als werkgever je overheidszaken online wil blijven regelen. We hebben alle ins en outs op een rijtje gezet. Ben jij al voorbereid? 

 

Wat is eHerkenning? 

eHerkenning voor organisaties, is eigenlijk zoals we DigiD kennen voor burgers. Wanneer jij je als ondernemer of medewerker aanmeldt voor eHerkenning, krijg je met één persoonlijke digitale sleutel, ook wel eHerkenningsmiddel genoemd, toegang tot verschillende aangesloten online overheidsdiensten. 

Deze digitale sleutel is persoonsgebonden. Overheidsorganisaties krijgen door eHerkenning meer zekerheid over de online identiteit van personen waarmee zij zakendoen. En jij als werkgever hoeft niet langer voor elke dienst aparte inloggegevens aan te maken.

eHerkenning kent 5 verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de overheid krijgt over de identiteit en de handelingsbevoegdheid van de gebruiker. Elke overheidsdienst vraagt een specifiek beveiligingsniveau, waaraan jouw eHerkenning inlogmiddel moet voldoen. Het is dus van belang om een inlog aan te vragen op het hoogste niveau dat je nodig hebt.

UWV werkgeversportaal verplicht eHerkenning

Steeds meer overheidsorganisaties in Nederland zijn al aangesloten bij eHerkenning. In 2018 kwamen hier grote instanties bij, zoals de Belastingdienst, Kamer van Koophandel en UWV. Dit betekent dat je er vrijwel altijd mee te maken krijgt. Als je vergunningen en subsidies aanvraagt bijvoorbeeld. Of verzekeringen afsluit. 

Ook het werkgeversportaal van UWV is straks alleen nog toegankelijk met eHerkenning. De huidige inlogmethode komt te vervallen. Overstappen naar eHerkenning is dus onvermijdelijk. Heb je geen eHerkenning inlog, dan ben je niet langer in staat werkgeversverzekeringen af te sluiten of ontslagaanvragen in te dienen. Maar ook geldt deze verplichte inlog voor zaken rondom: 

  • WAZO
  • Ziektewet
  • WGA
  • WW
  • en WIA

Aanvragen eHerkenning

Voor het leveren van eHerkenning zijn er een paar door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Met deze partijen zijn strenge afspraken gemaakt over veiligheid, betrouwbaarheid en bescherming van persoonlijke gegevens. Je hebt voor de aanvraag verschillende gegevens en documentatie nodig. Dat vraagt dus om de nodige voorbereiding. 

Ketenmachtiging

Werk jij als werkgever met tussenpartijen? Zoals re-integratiebureaus, arbodiensten of partijen als SD Worx? Dan hebben deze intermediairs eveneens een inlog nodig, om namens jouw organisatie te handelen bij de overheid. Om deze inlog aan te kunnen vragen dienen zij door jouw organisatie gemachtigd te worden, met een ketenmachtiging. 

Jouw eHerkenning meteen regelen?

Slim! Want mogelijk lopen de wachttijden op, naarmate de definitieve overgangsdatum dichterbij komt. Ben je zelf bevoegd om een inlog aan te vragen, dan is de doorlooptijd een kwestie van dagen. Maar die dagen worden als snel weken, wanneer de situatie complexer is. Als er een ketenmachtiging nodig is bijvoorbeeld, of als er sprake is van een meerdere of gezamenlijk bevoegde bestuurders die bij machtigingen betrokken moeten worden. Het is belangrijk dat alle gegevens compleet en correct worden ingevuld en de juiste documenten wordt toegevoegd, om geen vertraging op te lopen.

Download nu het online magazine - Overstappen naar eHerkenning

Om de onvermijdelijke overstap naar eHerkenning voor jouw organisatie tijdig op orde te krijgen, hebben wij alle nodige informatie en stappen op een rijtje gezet zodat je volledig op de hoogte bent over: 

  • Wat je moet weten als werkgever
  • Wat je nodig hebt aan gegevens en documentatie
  • Hoe je de aanvraag voorbereidt en doorvoert 
  • Welke handelingen er nodig zijn voor het machtigen van medewerkers
  • Hoe je een ketenmachtiging aanvraagt voor SD Worx
 

      

Download nu het online magazine - Overstappen naar eHerkenning

Zo regel jij je inlogzaken makkelijk en goed, voor 1 november. 

 

Download

 

 

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen