Nederlanders positiefst van alle Europeanen over hun baan

1 augustus 2017

Breda, 1 augustus 2017. HR-dienstverlener SD Worx vroeg aan 5.500 Europese werknemers wat zij denken over hun baan in het algemeen, hun baangarantie, de doorgroeimogelijkheden en hoe loyaal men is ten opzichte van de werkgever. Nederland is de leider en telt zo de meeste tevreden werknemers, gevolgd door de Belgen. Oostenrijk bungelt onderaan de lijst.

SD Worx ondervroeg werknemers uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. De meeste Europese werknemers geven aan tevreden te zijn over hun baan. Het gaat dan voornamelijk over de werkinhoud, de uitdaging die het werk biedt, de verantwoordelijkheid, autonomie en zelfstandigheid die men heeft en de afwisseling in het werk. SD Worx peilde ook naar de mate waarin men zijn baan zinvol vindt en of het werk aansluit bij het kennen en kunnen. Met uitzondering van Oostenrijk (68,6%), is in alle landen meer dan 70% van de werknemers positief over zijn baan. Nederland voert de lijst aan, met 87,8% tevreden werknemers.

Nederland  België

Verenigd
Frankrijk   Duitsland   Oostenrijk
 87,8%  86,4%  79,8%  78,9%  75,6%  73%  68,6%

% werknemers dat tevreden tot zeer tevreden is over hun job

Nederland meeste groeimogelijkheden

SD Worx vroeg werknemers naar de groeimogelijkheden bij hun werkgever. We vroegen naar interne of externe opleidingen, de mogelijkheid om talenten te ontwikkelen, promotiekansen, de mate van begeleiding in loopbaanontwikkeling en doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. 72% van de Nederlandse werknemers geeft aan voldoende groeimogelijkheden te hebben, hiermee scoren ze opmerkelijk veel beter dan de meeste Europese landen, daar zijn de werknemers slechts matig tevreden over de groeimogelijkheden die ze krijgen. Met uitzondering van Duitsland, waar 61,1% van de werknemers aangeeft voldoende groeimogelijkheden te hebben, geven in de anderen landen minder dan 6 op de 10 werknemers aan voldoende te kunnen groeien. De minste groeikansen zijn er in Frankrijk, slechts de helft van de werknemers geeft er aan groeikansen te krijgen.

Nederland Duitsland
Luxemburg   België  Verenigd
Oostenrijk    Frankrijk
 72,0%   61,1%   59,3%  58,7%   57,6%   56,7%   50,1%

% werknemers dat tevreden tot zeer tevreden is over de doorgroeimogelijkheden

Nederlander is loyaal

In Nederland is 81,6% van de werknemers loyaal aan zijn werkgever, bijna 70% van de werknemers is van plan om voor een lange, onbepaalde duur bij de organisatie te blijven, ook als ze extern een vergelijkbaar aanbod krijgen. Oostenrijkse werknemers zijn het minst trouw aan hun bedrijf. 87,3% van de Nederlandse werknemers is ook tevreden over zijn eigen prestaties, zo geven ze zelf aan dat ze gedreven zijn, het fijn vinden om hard te werken en vinden ze dat ze een duidelijke bijdrage leveren tot het bedrijfsresultaat.

Nederland België  Groothertogdom
 Duitsland  Verenigd
Frankrijk   Oostenrijk
 81,6% 77,6%  70,7% 69,3% 68,8% 64,4% 63,7%

% werknemers dat loyaal tot zeer loyaal is ten opzichte van de werkgever

Geen zorgen om baangarantie

Bijna 82% van de Nederlanders geeft aan werkzekerheid te hebben: ze geloven in het voortbestaan van het bedrijf en in hun eigen positie binnen het bedrijf. Hiermee staan de Nederlanders op de tweede plaats van alle ondervraagde Europeanen. België is de eerste van de klas binnen deze categorie met 84,4%. In Oostenrijk geven minder dan zes op tien werknemers aan werkzekerheid te hebben.

Nederland Groothertogdom
Verenigd
Duitsland   Frankrijk    Oostenrijk
 84,4%   81,9%   78,8%   71,2%   64,4%   64,3%   57,6%

% werknemers dat tevreden tot zeer tevreden is over hun jobzekerheid

Jan Laurijssen, managing consultant bij SD Worx

“Het optimisme inzake jobzekerheid past in de sterke economische conjunctuur vandaag. Toch is het opmerkelijk, want het lijkt haaks te staan op de vloedgolf van digitalisering en robotisering. De meerderheid ziet dit blijkbaar niet als een bedreiging voor zijn job. Nochtans zullen bepaalde jobs op korte termijn onmiskenbaar verdwijnen of op zijn minst helemaal anders worden ingevuld. Daartegenover staat dat de digitaliseringsgolf ook nieuwe jobs zal creëren. Voor wie flexibel is en op andere vaardigheden inzet, hoeft dit dus geen bedreiging te betekenen. De vraag is of werknemers, maar ook werkgevers, zich hiervan bewust zijn”, zegt Jan Laurijssen, managing consultant bij SD Worx.