Koninklijke Rotra: hoe hr-digitalisering het werk een stukje gemakkelijker maakt
De hr-wereld is continu in beweging. Door de steeds snellere ontwikkelingen op het vlak van digitalisering wordt het voor bedrijven eenvoudiger om producten en diensten te integreren op één platform. Dat maakt verschillende hr-zaken voor zowel medewerkers als managers laagdrempelig en inzichtelijk. Jan-Herman Hanskamp, hr-directeur bij Rotra, vertelt hoe zij deze strategie invulling geven.
Jan-Herman is in 2016 bij Rotra aangesteld als Corporate hr-directeur en draagt daarmee de eindverantwoordelijkheid over alle 860 werknemers, die actief zijn in zowel Nederland, België als Roemenië. Rotra is een logistiek dienstverlener en richt zich vooral op innovatieve, logistieke oplossingen. Zij voorzien in alle wensen op het gebied van transport en logistiek: van Europees wegtransport tot wereldwijde lucht- en zeevracht.
Hr-processen optimaliseren met Cobra
Om alle hr- en werkprocessen binnen Rotra goed te managen, maken zij gebruik van de salaris- en hr software-oplossing ‘Cobra’ van SD Worx in Nederland. “Het werken met Cobra stelt ons in staat om op een efficiënte wijze onze hr-werkprocessen te optimaliseren”, vertelt Jan-Herman. Met het Cobra-dashboard wordt een platform geboden, waarmee je naast het beheren en uitvoeren van salarisadministratie, ook vele hr-processen op strakke wijze kunt digitaliseren en organiseren. Voorbeelden hiervan zijn het beschikbaar stellen van (online) trainingen voor medewerkers, het door kunnen geven van verlof of absenties en het declareren van onkosten. Er zijn eindeloos veel workflows mogelijk. "Werknemers kunnen via de app van Cobra hun eigen gegevens raadplegen en precies zien welke status hun aanvraag heeft, of welke trainingen er bijvoorbeeld nog open staan. Op deze manier creëren we een 'single source of truth' voor elke werknemer", vertelt Jan-Herman. Rotra is een internationale organisatie en actief in meerdere landen. “Daardoor zijn onze mensen niet altijd gebonden aan vaste werkplekken en veel van hen zijn meer onderweg dan op kantoor. Dit betekent dat we nóg harder ons best moeten doen om onze mensen te betrekken en te informeren. Een digitaal platform zoals Cobra helpt ons hierbij.”
“Een digitaal platform biedt uitkomst. Onze medewerkers zijn niet altijd gebonden aan vaste werkplekken en kunnen via de app altijd hun gegevens raadplegen en beheren.”
Andere tools en oplossingen aan je platform toevoegen
In het beheermenu van Cobra is het ook mogelijk om met zogenaamde 'tegels' applicaties van andere partijen toe te voegen aan het dashboard. Het dashboard dat Rotra gebruikt is daar een mooi voorbeeld van. Sinds kort werkt Rotra met 2DAYSMOOD. Met deze tool kunnen organisaties realtime hun ‘employee experience’ meten. De tool is bij Rotra als tegel ingebouwd in het Cobra dashboard en daardoor rechtstreeks via hetzelfde platform te raadplegen. Het voordeel daarvan is dat medewerkers niet steeds voor elke handeling naar verschillende websites of inlogschermen hoeven te zoeken.
2DAYSMOOD maakt feedback geven simpel
De oplossing van 2DAYSMOOD geeft Rotra realtime inzicht in de feedback van medewerkers, en de mogelijkheid om daar direct op te sturen. Medewerkers zien bovendien dat de feedback serieus wordt genomen en opgepakt indien nodig.
In een tijd waarin mensen overladen worden met informatie – juist in de werksfeer- is het belangrijk om te investeren in oplossingen die het werk een stukje gemakkelijker en overzichtelijker maken. Bij Rotra wordt volop geëxperimenteerd met de nieuwste oplossingen. Jan-Herman sluit af: “door het toevoegen van 2DAYSMOOD aan Cobra wordt het inwinnen van feedback simpel en laagdrempelig gemaakt. Bij Rotra zien we de input van onze medewerkers als een belangrijke stuurfactor. Een tevreden en betrokken medewerker is namelijk een uithangbord voor je organisatie. Dit helpt ons in onze missie om als werkgever 'employer of choice' te worden.”
Deze Reference Case kwam tot stand dankzij de hulp van Koninklijke Rotra. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers.
© SD WORX - 2018