De start van een nieuwe medewerker is een cruciaal proces
Heeft een nieuwe medewerker zijn contract getekend? Gefeliciteerd! Nu kun je beginnen met de onboarding.
Een cruciale eerste stap
De betekenis van onboarding is letterlijk ‘aan boord gaan’. Het is het proces waarbij je de nieuwe medewerker zijn werkplek, de organisatie en werkzaamheden leert kennen. Het is een cruciale eerste stap waarbij medewerkers:
- zich kunnen inwerken in hun nieuwe rollen en vertrouwd raken met de organisatie;
- de werkdoelstellingen en -verwachtingen duidelijk begrijpen;
- de tools en informatie krijgen die ze nodig hebben om een betrokken en productief teamlid te worden;
- sterke, op vertrouwen gebaseerde relaties kunnen opbouwen met hun collega’s.
Tips voor een goed instroomproces
Een goede onboarding zorgt voor een betrokken, productieve en loyale medewerker. Dit proces start vanaf het moment dat een nieuwe medewerker zijn contract heeft getekend. Hoe lang een instroomprogramma duurt, hangt af je organisatie en de persoon - van een week tot soms wel maanden.
Onboarding tips:
- Onboarding begint zodra de werknemer zijn contract heeft getekend.
- Nodig de nieuwe werknemer al eens uit op kantoor en laat regelmatig wat van je horen.
- Zorg dat op de eerste werkdag van de werkgever toegang tot de nodige systemen is geregeld en er een werkplek klaar staat.
- Je maakt extra indruk als er een presentje voor de nieuwe werknemer klaar ligt.
- Zorg dat er een planning is voor de eerste week onboarding op kantoor.
- Biedt je nieuwe medewerker de kans om de eerste weken kennis te maken met verschillende collega’s en afdelingen.
- Plan in de eerste paar weken al een evaluatiemoment met de nieuwe werknemer.
Automatiseer je onboardingproces en richt handige workflows in
Veel stappen in het onboardingproces kun je gemakkelijk automatiseren. In onze HR-software richt je bijvoorbeeld stappen in die nodig zijn rondom documentenbeheer. Denk aan het arbeidscontract, toevoegen van ID-bewijs, ondertekenen van formulieren, etc. Een nieuwe medewerker kan vervolgens zelf zijn of haar personeelsdossier beheren, de eerste introductiegesprekken plannen, trainingen bijwonen. Je onboarding checklist kan op deze manier gemakkelijk afgevinkt worden en alles wordt op één centrale plaats beheerd.