Nederlandse retailers voortrekkers e-commerce

30 maart 2017

Breda, 30 maart 2017. Hoe ervaren retailers de impact van e-commerce? Die vraag stelde HR-dienstverlener SD Worx aan bijna vijfhonderd retailers met vijftig tot duizenden werknemers in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. Uit de rondvraag blijkt dat twee op de drie retailers al e-commerce omarmen, weliswaar vrij recent: 70% van de retailers deed dat pas in de laatste vijf jaar. Zes van de tien respondenten zijn ervan overtuigd dat wie niet in e-commerce investeert, op termijn in moeilijkheden komt.

Nederland koploper in e-commerce, maar niet mobiel

E-commerce kende de afgelopen jaren een sterke groei, wat voor heel wat uitdagingen zorgt in de retail-sector. Retailers blijken wel het belang van e-commerce te herkennen. Toch schakelen ze, in tegenstelling tot hun klanten, minder snel over naar nieuwe technologieën. Uit de steekproef blijkt dat 62% van de retailers een webshop heeft. Kleding- en schoenenwinkels zijn de voortrekkers, terwijl doe-het-zelf retailers amper gebruik maken van e-commerce. Nederland is koploper: ruim 76% heeft er een webshop. De retailers uit Frankrijk zetten van alle landen uit het onderzoek het minst in op e-commerce, minder dan de helft (48%) heeft een online winkel.

De webshop is nog te weinig mobiel: slechts 31% heeft een responsive website die zich aanpast aan smartphones. Opvallend, terwijl drie op de vier retailers in Nederland over een eigen webshop beschikken, heeft slechts 29% een webshop die gemakkelijk mobiel toegankelijk is. Enkel in Duitsland ligt dit percentage nog lager (21%).
In de vijf ondervraagde landen heeft gemiddeld een op de vijf retailers een eigen app voor zijn webshop (21%). Er zijn grote verschillen tussen de landen: Belgische retailers zijn duidelijk in de minderheid (9%), de Britten doen het het beste (30% heeft een speciale app). 17% van de Nederlandse retailers heeft een eigen app.

SD Worx - e-commerce retail

Omnichannel strategie loont

Retailers zien een positieve impact van e-commerce op hun verkoop en bijna drie op de vier (70%) verwachten dat dit nog zal groeien. Meer dan 60% denkt dat wie niet in e-commerce investeert, in de problemen zal komen. De traditionele retail-sector mag dan de toegenomen concurrentie van grote e-commerce winkels voelen, winkelen in een fysieke winkel blijft belangrijk voor de klant. De meerderheid van de retailers is er dan ook van overtuigd dat de combinatie van een fysieke winkel met een online winkel noodzakelijk is om in de toekomst succesvol te blijven.

“Bij Esprit geloven we sterk in een duidelijke Omnichannel strategie waarbij online en offline in elkaar overgaan en waarbij het draait om de beleving en behoeftes van onze klanten”, zegt Dieter Messner, General Manager Europe bij Esprit. “In België en Nederland samen, bieden we op dit moment in 80% van onze winkels onze Omnichannel services aan, zoals Click & Collect en Click & Reserve. Tegen het einde van dit seizoen zullen bijna al onze BNL winkels aan boord zijn. Het blijkt een succes te zijn. In België zijn de resultaten zelfs boven verwachting. Vijftien jaar geleden waren we bij Esprit al bezig met online verkopen, we hebben hier dus wel wat ervaring in opgebouwd. Daarnaast blijven we ook investeren in fysieke winkels en in het trainen van onze store teams om een uitzonderlijke service te bieden.”

Geen bedreiging voor werkgelegenheid

Dat een bloeiende e-commerce de tewerkstelling in de sector negatief zou beïnvloeden, gelooft Peter Van Ostaeyen, retail-expert bij SD Worx, niet. “In bepaalde segmenten, zoals de kleinere detailhandel, zal de tewerkstelling door e-commerce mogelijk achteruitgaan. Daar staat tegenover dat andere segmenten juist meer mensen nodig zullen hebben, zoals nieuwe online ketens of flagship stores. We spreken dus eerder van een verschuiving van tewerkstelling. Vergeet niet dat e-commerce ook heel wat banen creëert in de logistiek, zoals de opslag en distributie. Wie als retailer inzet op een omnichannel strategie en de online- en offline klantenervaringen in elkaar laat samenvloeien, wint. De fysieke en de webwinkel vullen elkaar aan en versterken zo de beleving van de klant. Uit onze steekproef blijkt dat slechts 60% van de ondervraagde retailers zo’n omnichannel strategie toepast. Er is dus nog een lange weg te gaan.”

Slim plannen

Nog een uitdaging voor retailers, is hun personeel slim inzetten. Zoals te verwachten neemt ook de online verkoop in november en december sterk toe. Zo steeg die in Europa tijdens de eindejaarsperiode met 25%. “Door hun personeel flexibel inzetten waar en wanneer het nodig is, kunnen retailers heel wat aan efficiëntie winnen. Via analyse van big data kunnen zij heel nauwkeurig voorspellen waar en wanneer het druk zal zijn, zodat de klant nog beter bediend wordt”, zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime.

Download het whitepaper

Download het whitepaper "The impact of e-commerce on the retail business". Vul hiervoor onderstaand formulier in. Na uw aanvraag ontvangt u een e-mail met daarin een link naar het whitepaper.