
De 3 meest gemaakte fouten bij een disfunctionerende werknemer
Een disfunctionerende werknemer is voor veel werkgevers een lastig en gevoelig dossier. Toch komt het vaker voor dan je denkt. Wat jammer genoeg ook vaak voorkomt, is dat er cruciale fouten worden gemaakt in de aanpak ervan. Fouten die niet alleen het proces vertragen, maar ook juridische of financiële risico’s met zich meebrengen. In dit artikel delen we de 3 meest gemaakte fouten en hoe je ze vermijdt.
1. Geen schriftelijke vastlegging
Wanneer je het gevoel hebt dat een werknemer niet goed functioneert, stel jezelf dan eerst de vraag: ‘Heb ik dat ook aan de werknemer laten weten?’ Vaak is het antwoord simpelweg ‘nee’, omdat de werkgever denkt dat de werknemer het zelf ook wel aanvoelt. Dat is helaas een valkuil. Zonder expliciete, schriftelijke waarschuwingen, verslagen van functioneringsgesprekken of een verbeterplan is het lastig om later in het traject aan te tonen dat er echt sprake is van disfunctioneren.
- Tip: Maak aan de werknemer duidelijk kenbaar dat de werknemer niet goed functioneert en leg dit vervolgens ook schriftelijk vast.
2. Toch een positieve beoordeling geven
Het klinkt misschien als vanzelfsprekend dat als iemand niet goed functioneert, je diegene geen positieve beoordeling geeft. En toch zien we dit in de praktijk regelmatig misgaan. Werkgevers willen vaak vermijden dat de sfeer verslechtert, of vinden het lastig om kritisch te zijn. Soms wordt er zelfs nog een bonus of salarisverhoging gegeven, terwijl het functioneren eigenlijk al langere tijd onder de maat is.
- Tip: Zorg dat je beoordeling in lijn is met de realiteit, en wees hierin consequent.
3. Geen actie ondernemen
Een veelgemaakte fout is afwachten. Hopend dat het vanzelf beter wordt. Soms wordt disfunctioneren te lang getolereerd, waardoor het probleem verergert: het functioneren loopt verder achteruit of er ontstaat frustratie in het team. Daarnaast moet de werknemer een eerlijke kans krijgen om het functioneren te verbeteren vooraleer je diegene kan ontslaan.
- Tip: Onderneem tijdig en zorgvuldig actie. Let wel op dat je de werknemer niet overvalt, om een plotselinge ziekmelding van je werknemer te voorkomen.
Van signaleren naar handelen
Het omgaan met een disfunctionerende werknemer vraagt om helderheid, vastberadenheid én zorgvuldigheid. Herken je jezelf in één van bovenstaande, of wil je juist leren hoe je dit soort trajecten professioneel aanpakt?
Volg dan onze opleiding Omgaan met een disfunctionerende medewerker bij SD Worx Academy. Daarin leer je hoe je op een juridisch correcte en menselijke manier omgaat met disfunctioneren, inclusief praktische stappen, gesprekstechnieken en valkuilen.
Leer je liever in het Engels? Neem dan een kijkje naar de opleiding Dealing with employee underperformance according to Dutch law.

Jilly El Moridi
Legal Consultant
Jilly el Moridi is sinds september 2019 werkzaam als jurist bij SD Worx Nederland. Zij is na haar master Arbeidsrecht aan Tilburg University aan de slag gegaan als jurist bij een accounts- en advies kantoor, waar ze ook de rol van privacy officer vervulde. Bij SD Worx voorziet Jilly haar klanten van juridisch advies op het gebied van het arbeidsrecht en het privacyrecht en houdt ze haar adviezen graag zo praktisch mogelijk. Haar doel is dan ook het arbeidsrecht en het privacyrecht voor zowel nationale als internationale klanten zo begrijpelijk mogelijk te maken.