
Hoe krijg ik werknemers aan boord met tijdsregistratie?
Oplossingen voor tijdsregistratie zijn krachtige tools om de productiviteit te verbeteren en de balans werk/privé te bevorderen. Sterker nog, 43% van de werknemers zegt dat oplossingen voor tijdsregistratie hen inzicht geven in de momenten waarop ze te veel werken, en 53% vindt het cruciaal om hun werk te organiseren en te plannen. Toch bestaan er bepaalde uitdagingen – 28% van de werknemers meldt dat tijdsregistratie stress veroorzaakt.
Tijdsregistratie helpt veel werknemers om de balans werk/privé te verbeteren, hoewel de ervaringen per land verschillen. Onderzoeksdetails: 18 landen, 18.000 werknemers, 5.118 besluitvormers in HR.
Hoewel de pluspunten voor veel werknemers duidelijk zijn, moeten de zorgen van werknemers worden weggenomen en de waarde van oplossingen voor tijdsregistratie in hun dagelijks leven worden aangetoond om te zorgen voor een brede acceptatie. Zo kun je de mate van acceptatie duidelijk verhogen.
- Communiceer de voordelen duidelijk
Werknemers moeten inzien dat tijdsregistratie niet alleen gaat om het bijhouden van werktijden – het helpt ze om overwerk te vermijden, tijd efficiënter in te delen en een gezonder evenwicht tussen werk en privéleven te bereiken. Wees transparant over het gebruik van de gegevens en hun voordeel daarbij, niet alleen ten gunste van het bedrijf. - Pas de boodschap aan verschillende rollen aan
Personeelsbestanden zijn divers en de behoeften van werknemers verschillen. Werknemers in ploegendienst kunnen bijvoorbeeld tijdsregistratie belangrijk vinden om een eerlijke planning te garanderen, terwijl kantoormedewerkers het kunnen gebruiken om de werkdruk te reguleren of burn-out te voorkomen. Werk samen met je leverancier van tijdsregistratieoplossingen voorbeelden uit die verschillende groepen binnen je organisatie aanspreken. - Pak vertrouwensvragen aan
Sommige werknemers zien oplossingen voor tijdsregistratie als een teken van wantrouwen. Overwin deze horde door het te presenteren als een tool voor flexibiliteit in plaats van micromanagement. Benadruk het idee dat productiviteit niet draait om geregistreerde werktijden, zoals besproken in mijlpaal 1, en laat zien hoe de gegevens worden gebruikt om ze te ondersteunen (niet te controleren). - Bied training en support
De implementatie van nieuwe systemen kan bedreigend aanvoelen. Het is dus essentieel om uitgebreide training en hulpmiddelen aan te bieden om werknemers te helpen zich vertrouwd te maken met het gebruik van de software. Kies voor een geleidelijke omzetting, zodat teams tijd hebben om te experimenteren en bij te sturen voordat tijdregistratie verplicht wordt. Verzamel feedback van werknemers tijdens het hele proces om de uitrol te verbeteren en zorgen vroegtijdig aan te pakken.
Wanneer tijdsregistratieoplossingen doordacht worden geïmplementeerd, kunnen ze werknemers ondersteunen in plaats van ze te stressen. Door de pluspunten te communiceren met een individuele boodschap, zorgen weg te nemen en adequate support te bieden, bouw je vertrouwen en enthousiasme op voor tijdsregistratie binnen je personeelsbestand.