Dit artikel verscheen op 27 september 2024 in de verdiepingsuitgave "Future Of Work" van het Financieele Dagblad.
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de wereld, verandert werk, verandert de arbeidsrelatie. Dus zal AI er ook voor zorgen dat HR in de toekomst anders met haar mensen om zal moeten gaan om optimale service te kunnen bieden.
SD Worx bestaat volgend jaar 80 jaar. Het bedrijf waarvan de letters SD staan voor Sociale Diensten heeft in die tijd zijn diensten en terrein wel flink uitgebreid en is uitgegroeid tot het op één na grootste HR-bedrijf van Europa. Jan Laurijssen, HR Evangelist bij SD Worx, vertelt over de historie en toekomst van het bedrijf en HR in het algemeen. “SD Worx is in Antwerpen ontstaan als payrollbedrijf en inmiddels bieden we HR-oplossingen, software en bijbehorende diensten aan bedrijven in heel Europa. We zijn er voor alle bedrijven, ongeacht de sector, bedrijfsgrootte en of ze nationaal of internationaal actief zijn.”
Ontwikkelingen in HR
In de 80 jaar dat het bedrijf bestaat, is er uiteraard een hoop veranderd op het gebied van HR. De grootste verandering zit volgens Laurijssen in verschillende dingen. “De demografische evolutie en daarmee bedoel ik wat mensen willen. De arbeidsrelatie wordt steeds meer gepersonaliseerd. Mensen willen zelf kiezen wanneer en waar ze werken, en welke voordelen ze genieten. Het is zeker belangrijk voor ons geweest om daar als HR-dienstverlener op in te spelen. Om te zorgen dat mensen meer krijgen wat ze nodig hebben op dat moment in hun leven. Daarnaast is er natuurlijk de technologie die het mogelijk maakt. De automatisering en digitalisering worden daarbij meer en meer datagedreven. AI zet de wereld van werken momenteel helemaal op zijn kop, en dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor HR-afdelingen.”
Rode draad
Naast de veranderingen zijn er ook dingen in HR-dienstverlening die gewoon altijd hetzelfde zullen zijn. En dat is volgens Laurijssen dat HR-afdelingen hun medewerkers simpelweg zo goed mogelijk willen ondersteunen. “Door hun salaris op tijd te betalen en door allerlei tools te ontwikkelen die het werk – en alles daaromheen - voor de medewerkers makkelijker maakt. Wij als dienstverlener willen de HR-afdelingen op onze beurt weer zo goed mogelijk ondersteunen, zodat zij hun medewerkers zo goed mogelijk kunnen ondersteunen in de arbeidsrelatie.”