1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Software & automatisering >
AI in HR

Financieele Dagblad: HR gaat superdigitaal en supermenselijk tegelijk worden

Dit artikel verscheen op 27 september 2024 in de verdiepingsuitgave "Future Of Work" van het Financieele Dagblad.

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de wereld, verandert werk, verandert de arbeidsrelatie. Dus zal AI er ook voor zorgen dat HR in de toekomst anders met haar mensen om zal moeten gaan om optimale service te kunnen bieden.

SD Worx bestaat volgend jaar 80 jaar. Het bedrijf waarvan de letters SD staan voor Sociale Diensten heeft in die tijd zijn diensten en terrein wel flink uitgebreid en is uitgegroeid tot het op één na grootste HR-bedrijf van Europa. Jan Laurijssen, HR Evangelist bij SD Worx, vertelt over de historie en toekomst van het bedrijf en HR in het algemeen. “SD Worx is in Antwerpen ontstaan als payrollbedrijf en inmiddels bieden we HR-oplossingen, software en bijbehorende diensten aan bedrijven in heel Europa. We zijn er voor alle bedrijven, ongeacht de sector, bedrijfsgrootte en of ze nationaal of internationaal actief zijn.” 

Ontwikkelingen in HR

In de 80 jaar dat het bedrijf bestaat, is er uiteraard een hoop veranderd op het gebied van HR. De grootste verandering zit volgens Laurijssen in verschillende dingen. “De demografische evolutie en daarmee bedoel ik wat mensen willen. De arbeidsrelatie wordt steeds meer gepersonaliseerd. Mensen willen zelf kiezen wanneer en waar ze werken, en welke voordelen ze genieten. Het is zeker belangrijk voor ons geweest om daar als HR-dienstverlener op in te spelen. Om te zorgen dat mensen meer krijgen wat ze nodig hebben op dat moment in hun leven. Daarnaast is er natuurlijk de technologie die het mogelijk maakt. De automatisering en digitalisering worden daarbij meer en meer datagedreven. AI zet de wereld van werken momenteel helemaal op zijn kop, en dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor HR-afdelingen.” 

Rode draad 

Naast de veranderingen zijn er ook dingen in HR-dienstverlening die gewoon altijd hetzelfde zullen zijn. En dat is volgens Laurijssen dat HR-afdelingen hun medewerkers simpelweg zo goed mogelijk willen ondersteunen. “Door hun salaris op tijd te betalen en door allerlei tools te ontwikkelen die het werk – en alles daaromheen - voor de medewerkers makkelijker maakt. Wij als dienstverlener willen de HR-afdelingen op onze beurt weer zo goed mogelijk ondersteunen, zodat zij hun medewerkers zo goed mogelijk kunnen ondersteunen in de arbeidsrelatie.”

    Jan Laurijssen
    Het algoritme is al diep doordrongen in de arbeidsrelatie
    Jan Laurijssen
    Jan Laurijssen, Senior Researcher, SD Worx

    Wat de toekomst zal brengen, weet niemand natuurlijk, maar dat AI de toekomst is, lijkt inmiddels vrijwel zeker. Hier is Laurijssen zich weldegelijk van bewust en hij gaat het ook niet uit de weg. “Ik heb de afgelopen jaren al heel veel lezingen gegeven over HR en AI, en de ondertitel is altijd ‘Tussen Hoop en Hype’. Het allerbelangrijkste is dat we continu de vinger aan de pols houden als het gaat om de impact die AI heeft op werk en dus op mensen. Dat AI gaat zorgen voor verandering is zeker. Mensen in een kantoorfunctie maken kennis met de mogelijkheden van ‘generative AI’, Chat GPT, Co-Pilot en meer, maar ook een arbeider zal ermee te maken krijgen. In de vorm van virtual reality dat wordt gebruikt in kwaliteitscontroles en meer. Er zijn inmiddels ook tal van onderzoeken gaande over wat AI betekent voor de mens. We hebben eerst moeten leren werken met machines, daarna met computers en nu met een nieuwe vriend die AI heet.” 

    AI: Hype of hoop? 

    AI beschouwen we dus al als vriend. Een vriend die we volgens Laurijssen wel beter moeten leren kennen. “Als ik lezingen geef voor HR-publiek met als stelling HR loves AI dan zie je eigenlijk dat het publiek 50/50 verdeeld is. Er is nog heel veel gebrek aan kennis op de werkplek. Over hoe AI het werk gaat beïnvloeden en gaat helpen om allerlei HR-systemen te optimaliseren, zodat mensen ze nog makkelijker kunnen gebruiken. Mensen zullen bijvoorbeeld suggesties krijgen van HR-systemen om na te denken over hun volgende baan. Dit omdat het algoritme zal aangeven dat mensen met een bepaalde leeftijd en ervaring meestal op dit moment in hun carrière nadenken over… Vul maar in. AI kan dus helpen om mensen te matchen, maar daarmee geven we wel een stukje van het beslissingsproces uit handen aan een machine. Aan een tool.” 

    “Het algoritme is al diep doorgedrongen in de arbeidsrelatie. Denk bijvoorbeeld aan fenomenen zoals ‘platformwerk’ waar een systeem eigenlijk al autonoom beslist over de arbeidsdeling, hoeveel je daarvoor betaald krijgt en meer. Dit heeft verregaande gevolgen. We zien daarom ook dat de Europese Unie hiervoor al regelgeving aan het schrijven is, zoals de AI Act en de Platform Work Directive. Zo zien we dus dat AI veel teweegbrengt op het gebied van HR, maar ik denk dat we het niet uit de weg moeten gaan.”

      Jan Laurijssen
      Wat de toekomst zal brengen, weet niemand natuurlijk, maar dat AI de toekomst is, lijkt inmiddels vrijwel zeker
      Jan Laurijssen
      Jan Laurijssen, HR Evangelist, SD Worx

      Samenwerking en onderzoek 

      SD Worx is niet zomaar zo groot geworden. Juist het stukje menselijkheid in combinatie met AI maakt ze voorlopers op de markt. “In onze relatie met de klanten streven we naar een top experience. Hier zetten we alles op in, zowel in de technologie die we leveren, als in de service en de menselijke ondersteuning die we bieden. Daarnaast investeren we niet alleen in technologie, maar ook in onderzoek om tot inzichten te blijven komen en die te delen met onze relaties. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘The Shift to Human Centric Industry’ in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit wordt gefinancierd door de Europese Unie. Meer informatie over dit onderzoek vind je op seismec.eu. Een mooie samenwerking tussen het technologische en het menselijke. Dat is de boodschap die we ook meegeven aan onze HR-mensen. Want één ding is zeker: HR gaat superdigitaal en supermenselijk tegelijk worden.”

       

      Bronnen:

      Link naar het artikel in het Financieele Dagblad