Beloning:
Belangrijke driver van geluk of – bij gebrek eraan – stress.
Beloning: een belangrijke driver van geluk of – bij gebrek eraan – stress. Uit recent onderzoek blijkt dan ook dat het verloningspakket in de meeste Europese landen op één staat om bij een werkgever te blijven (of starten). Tegelijk is praten over je loon nog vaak taboe. Terwijl kennis over en waardering van het loonpakket in sterke mate het financiële welzijn beïnvloeden.
Tip 1: informeer je medewerkers over je beloningspakket
Beloning bestaat uit loon in geld met daarbovenop vaak een rits voordelen. Elk van die extra’s valt onder een aparte regeling of wettelijk regime. Deze complexiteit maakt het voor je medewerkers lastig om de waarde van hun totale beloning te berekenen of er beslissingen over te nemen. De keuze voor meer of minder vakantiedagen, bijvoorbeeld, heeft niet alleen een impact op de beloning zelf, maar ook op het pensioen. Een gemiddelde werknemer kent zowat 60 à 70% van zijn totale beloningspakket, zo wijst onderzoek uit. De rest is een blinde vlek.
En onbekend is onbemind. Of erger nog: een van je werknemers kiest misschien onterecht voor een andere werkgever. Zo kan een hoger loon in geld hem of haar over de streep trekken. Maar als hij of zij er qua pensioenregeling, verzekeringen of andere voorwaarden op achteruitgaat, komt het financiële welzijn op de lange termijn onder druk. Intussen moet ook jij extra inspanningen leveren om een nieuwe kandidaat aan te trekken, geen sinecure in een krappe arbeidsmarkt. Dus: heldere info over de verschillende looncomponenten is een absolute must in de strijd om het beste talent.
Tip 2: leg je beloningsbeleid uit
Inzicht in de totale beloning is een ding. Maar met een lijst van beloningscomponenten alleen kunnen je medewerkers de toegevoegde waarde nog niet correct inschatten. Maak dus de koppeling tussen je beloningsstrategie enerzijds, en de meerwaarde van elk voordeel anderzijds. Zo begrijpen je mensen wat ze al dan niet krijgen, maar ook waarom.