1. Home>
  2. Over ons>
  3. Persberichten>

Nederland achterloper in Europa: 39 procent investeert niet in AI op de werkvloer

Eén op de zes Nederlandse werknemers vreest voor impact van AI op hun baan
Chatbot AI op kantoor

Bijna twee op de vijf Nederlandse bedrijven (39,2%) investeren nog niet in kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Daarnaast vreest één op de zes werknemers (16,7%) dat AI een groot deel van hun taken zal overnemen. Dat blijkt uit een recent grootschalig Europees onderzoek door HR-dienstverlener SD Worx, uitgevoerd onder ruim 5.000 bedrijven en 18.000 werknemers uit 18 Europese landen, waaronder Nederland.

    Van ons privéleven tot op de werkplek: AI is tegenwoordig overal aanwezig en bedrijven zijn zich daar ook bewust van. In Nederland geeft 31 procent van de werkgevers aan hier al actief in te investeren, maar daarmee loopt Nederland nog ver achter op Polen (41,8%), Duitsland (41,2%), Roemenië (39,8%) en Servië (39,5%). Werkgevers in Kroatië investeren van alle bevraagde Europese landen het minste in AI op de werkvloer (23,1%)

    Nederland ziet het integreren van AI als een van de laagste prioriteiten

    Nu AI een opmars maakt in het bedrijfsleven, is het opmerkelijk dat nog veel bedrijven in Nederland het integreren van AI in HR-activiteiten niet als een belangrijke uitdaging beschouwen voor het komende jaar. Slechts 5,6 procent van de Nederlandse werkgevers plaatste dit in hun top 5 van grootste HR-uitdagingen. Daarmee staat Nederland op de een na laatste plek van alle bevraagde Europese landen. De volgende uitdagingen staan bij Nederlandse werkgevers wél in de top 5 voor dit jaar:

    1. Behoud van personeel – 41,2%
    2. Werknemerswelzijn (mentaal, fysiek en emotioneel) – 37,9%
    3. Werven van nieuwe werknemers – 34,8%
    4. Flexibel werken – 27,6%
    5. Planning van werknemers (in vaste dienst of flexwerkers) – 23,7%

    Verder valt op dat bedrijven met 2.500 of meer werknemers (15%) vaker aangeven dat ze AI integreren in hun HR-processen vergeleken met bedrijven tussen de 250 en 2499 werknemers (8,5%) en bedrijven met minder dan 250 werknemers (2,9%).

    Eén op de zes werknemers vreest dat AI groot deel van taken zal overnemen

    Hoewel veel werkgevers AI dus niet als een belangrijke uitdaging zien, ervaren werknemers dit wel degelijk zo. Eén op de zes ondervraagde Nederlandse werknemers (16,7%) vreest dat (generatieve) AI een significant deel van hun taken zal overnemen. Dit percentage stijgt, niet verrassend, zelfs tot 30 procent onder de werknemers die al met (generatieve) AI werken (15%).

    Van de ondervraagde HR-managers verwacht 44 procent zelfs dat AI bepaalde functies overbodig zal maken. Toch vinden ruim drie op de vier (76,7%) werknemers die AI gebruiken, deze technologie waardevol voor hun werk en meer dan de helft van de werknemers (56,9%) voelt zich veel productiever sinds ze werken met AI.

    Slechts 20 procent Europese bedrijven gebruikt AI voor payrollproces

    SD Worx heeft werkgevers ook gevraagd welke functionaliteiten cruciaal zijn voor hun payrollsoftware. In de lijst van vijftien mogelijke antwoorden die Nederlandse HR-managers konden geven, staat AI onderaan. Wel geeft 21 procent van de organisaties aan dat ze al AI-technologie gebruiken in het payrollproces. Hiermee loopt Nederland achter op andere Europese landen zoals koplopers Polen (32,6%) en Italië (28%).

    Binnen het payrollproces wordt AI bij bedrijven in Europa het vaakst gebruikt om de wetgeving te monitoren en waar nodig aanpassingen door te voeren (39,1%), gevolgd door datavalidatie (34,2%) en het ordenen van werknemers op bijvoorbeeld profiel en expertise (33,6%).

    “Kunstmatige intelligentie kan heel veel waarde creëren, zoals verbeterde efficiëntie, snellere klantenservice of interessante inzichten waarmee HR-managers aan de slag kunnen", zegt Mark Bloem, Algemeen Directeur bij SD Worx Nederland. “De juiste balans vinden tussen technologie, zoals AI, en menselijke ondersteuning is essentieel. We moedigen innovatie aan en implementeren nieuwe technologieën in het voordeel van werkgevers en werknemers. We vertrouwen erop dat dit niet ten koste gaat van banen, omdat er netto juist extra banen bijkomen. Wel vergt het implementeren van AI een andere aanpak. Het is zaak voor werknemers en werkgevers om voortdurend bij te scholen om de volledige potentie ervan te kunnen benutten. Het is immers een levenslang leerproces.”