Ruim helft Nederlandse bedrijven krijgt werk niet af wegens personeelstekort

Training was nooit eerder zo belangrijk
Hub_1200x800

Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven (54%) heeft te weinig personeel om al het werk af te krijgen. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Europese HR-dienstverlener SD Worx. Maar liefst 56 procent van de Nederlandse werkgevers geeft aan dat ze het moeilijk vinden om werknemers aan te trekken. Bovendien heeft één derde (34%) moeite om hun personeel te behouden. Regelmatig trainingen en opleidingen aanbieden, zodat medewerkers zich permanent kunnen bijscholen, helpt bedrijven in de war for talent.

Dat die strijd nog altijd gaande is wordt bevestigd in recent onderzoek van SD Worx. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 16.000 werknemers en bijna 5.000 HR-managers uit zestien Europese landen. Zo blijkt dat ruim 4 op de 10 Europese werkgevers (43%) worstelen om werknemers aan te trekken. België en Nederland zijn op dat vlak koplopers (56%). Daarbij komt nog dat een derde van de bedrijven moeite heeft het bestaande personeel te behouden. Dit leidt ertoe dat meer dan de helft (54%) van de Nederlandse organisaties het vereiste werk niet af krijgt vanwege personeelstekort.

Medewerkers bewust van talent én belang van training

Eén van de oplossingen is persoonlijke ontwikkeling van werknemers stimuleren, bijvoorbeeld door opleidingen. Ruim driekwart (78%) van de Nederlandse werknemers is zich bewust van zijn kwaliteiten, terwijl 61 procent aangeeft te weten waar hij zich verder kan ontwikkelen. Opvallend is dat 37% van de medewerkers zich bewust is van het belang van opleiding om relevant te blijven op de arbeidsmarkt.

Ruim helft personeel krijgt geen training

Ondanks het belang van educatie, geeft een kwart (24%) van de Nederlandse bedrijven aan dat ze het lastig vinden training en ontwikkeling in te zetten. Dat is wellicht een van de verklaringen waarom meer dan de helft (56%) van de medewerkers het voorbije jaar überhaupt geen training kreeg. Al blijkt niet iedereen dat even erg te vinden: 43 procent van de werknemers geeft aan geen tijd aan training te willen besteden. Vooral Europese jongeren onder 25 jaar zijn niet geïnteresseerd in opleidingen (37%), gevolgd door 25- tot 29-jarigen (35%) en 45- tot 49-jarigen (33%). 41 procent van de Nederlandse medewerkers zegt geen tijd te hebben voor trainingen, terwijl 20 procent beweert dat hun leidinggevende hun persoonlijke ontwikkeling tegenhoudt.

Helft werknemers ontwikkelt vaardigheden digitaal

In de praktijk leren medewerkers op allerlei manieren bij. Bijvoorbeeld online, op de werkvloer en met of zonder een expert. Bijna de helft (47%) van de Nederlanders geeft aan dat ze op een digitale manier nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Met name medewerkers in Kroatië (62%), Italië (61%), Finland (60%) Ierland (57%) en Spanje (55%) leren in de praktijk vaker via e-learning. Bedrijven blijken hier goed op voorbereid te zijn: maar liefst 70 procent van de Europese organisaties heeft de technologie in huis voor digitale trainingen. Een meerderheid (54%) van de Nederlandse medewerkers geeft de voorkeur aan leren met anderen (social learning), tegenover 37 procent die zich liever individueel bijschoolt. Ook is er een grotere voorkeur voor leren mét begeleiding van een expert (57%) dan zonder begeleiding (32%).

Blijven leren is belangrijk, of het nu gaat om alleen kennis bijspijkeren of soft skills ontwikkelen. Je personeel trainen in verschillende talenten en vaardigheden is niet enkel verrijkend voor de henzelf, maar ook voor de organisatie. Trainingen maken medewerkers multi-inzetbaar, wat bedrijven de flexibiliteit biedt om makkelijker in te spelen op de voortdurende maatschappelijke en technologische veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Wie zijn personeel opleiding en training aanbiedt, stimuleert de interne flexibiliteit en zet zijn talenten optimaal in. Zo onderscheidt een bedrijf zich in de war for talent.
            Bruce Fecheyr-Lippens, Chief People Officer, SD Worx