Gebrek aan kennis van lokale wetgeving is de grootste uitdaging voor correcte loonberekening bij internationale bedrijven

Het gebrek aan kennis van de lokale wetgeving is vandaag de dag de grootste uitdaging voor wereldwijde payrollafdelingen. Dat blijkt uit onderzoek door de Global Payroll Association en HR-dienstenleverancier SD Worx. De studie onderzocht de uitdagingen waarmee payrollmedewerkers van wereldwijd actieve bedrijven te kampen hebben en hoe ze die aanpakken.

Payrollafdelingen die in meerdere landen actief zijn, stuiten vaak op een gebrek aan kennis over de nationale regels in arbeidsrecht, sociale zekerheidsrecht en fiscaal recht. Maar liefst 39% van de respondenten vindt dit vandaag de dag ook de grootste uitdaging bij het werven van payrollpersoneel.

Com_Press_1200_1080_1

30% van de respondenten noemt een gebrek aan payrollvaardigheden als een andere grote uitdaging bij het werven van personeel.

Beide uitdagingen verklaren waarom organisaties elders ondersteuning zoeken. Uit het onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen een stijging van het aantal organisaties dat gebruikmaakt van een mix van interne en externe ondersteuning (van bijna 30% in 2016 naar net geen 50% in 2019) en een aanzienlijke daling van de interne payrollondersteuning (van 30% naar 18%) over dezelfde periode.

"De globalisering van bedrijven brengt nieuwe uitdagingen mee voor hun payrolladministratie en -beheer", zegt Jean-Luc Barbier, Vice President SD Worx Group en Managing Director SD Worx Global Solutions. "Als payrollprofessionals op een gestroomlijnde, accurate en efficiënte manier willen werken, moeten ze kunnen vertrouwen op lokale kennis en expertise. Alleen dan kunnen ze een correcte payroll garanderen en eenduidig werken."

De kenniskloof zorgt niet alleen voor uitdagingen inzake werving , maar leidt ook tot het maken van fouten binnen de payrollafdeling. De meest voorkomende fouten komen door het gebrek aan interne kennis van de lokale wetgeving (24%), gevolgd door interne naleving van processen en beleidslijnen (21%) en foutieve betalingen (21%). Daarom is bijkomende opleiding in payrollafdelingen nodig, zodat werknemers over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om correct en nauwkeurig te werken.

Com_Press_1458_1080_2

Jean-Luc Barbier gaat verder: "Om tot een succesvolle wereldwijde payroll te komen, is het stimuleren van opleiding en ontwikkeling binnen de payrollafdeling cruciaal. Alleen zo blijven medewerkers op de hoogte van de laatste lokale ontwikkelingen en wetgeving op het gebied van payroll, zodat ze op wereldschaal kunnen opereren."

Over het rapport

In totaal hebben 158 payrollprofessionals gereageerd op het onderzoek van de Global Payroll Association. 55% van de organisaties die de respondenten vertegenwoordigden, hebben 2.500 werknemers of meer in dienst. De door de respondenten genoemde loongebieden waren APAC (Aziatisch-Pacifische regio), EMEA (Europa, Midden-Oosten & Afrika) en Amerika.