SD Worx publiceert uitgebreid milieu-, sociaal en governancerapport (ESG)

ESG CSR Illustration

SD Worx, de toonaangevende Europese leverancier van hr-oplossingen, heeft een uitgebreide versie van zijn ESG-rapport (Environmental, Social and Governance) gepubliceerd. Het ESG-verslag bevat specifieke hoofdstukken over de ESG-strategie, de ambities en het bestuur. Het presenteert een materialiteitsanalyse en geeft aan hoe SD Worx maatschappelijke impact creëert en zijn klanten ondersteunt bij het beheer van hun ESG-initiatieven en activiteiten.

De voorbije jaren zijn ESG en duurzaam ondernemen een prominente plaats gaan innemen. De wereldwijde verwachtingen om de klimaatverandering, sociale ongelijkheid en andere niet-financiële onderwerpen aan te pakken en het gebrek aan transparantie en verantwoordingsplicht van ondernemingen die over deze thema's rapporteren, hebben geleid tot een toenemende roep van belanghebbenden om duurzaamheid te beheren.

Steve Engelen, Integrated Reporting Officer bij SD Worx verklaart: "Werknemers, investeerders, klanten, toezichthouders en andere stakeholders willen dat ondernemingen verantwoorde initiatieven nemen en consequent rapporteren. Toezichthouders hebben verplichte openbaarmakingen en nieuwe rapporteringsverplichtingen ingevoerd waaraan organisaties voortaan moeten voldoen. Dit verklaart waarom wij dit herziene en uitgebreidere ESG-rapport hebben gepubliceerd, waarin relevante duurzame onderwerpen aan bod komen waarover de samenleving verwacht dat wij rapporteren. Er worden nieuwe, omvattende hoofdstukken op de verschillende gebieden geïntroduceerd met thema's zoals CO2-voetafdruk, remuneratiebeleid, bestuursstructuur en risicobeheer."

ESG-geïnspireerd aanbod voor klanten

SD Worx richt zich op duurzaamheid en de ontwikkeling van arbeidskrachten. Daarom heeft het een portefeuille ontwikkeld van op ESG geïnspireerde aanbiedingen die op maat van de klant kunnen worden gemaakt. Het specifieke aanbod is afgeleid van de productportefeuille en activeert rechtstreeks zijn ESG-ambities om sociale impact te creëren en de juiste omgeving te bevorderen waarin mensen en organisaties kunnen gedijen. SD Worx kan bedrijven en hr-leiders bijstaan in hun ESG-uitdagingen en compliancybehoeften in de vorm van rapportering en hr-dashboards.

"In juni 2023 komt de EU officieel met haar Europese normen voor duurzaamheidsrapportering (ESRS, European Sustainability Reporting Standards). Het wordt interessant om te zien welke indicatoren precies vereist zullen zijn en verplicht zullen worden, zodat wij onze klanten kunnen ondersteunen met oplossingen zoals hr-dashboarding, programma's voor personeelsvoordelen, instrumenten voor loopbaanbeheer, payrollrapportering, enz. We kunnen onze klanten bijvoorbeeld helpen bij de rapportering over het aantal werknemers, geslacht, verloningsverschillen of H&S-statistieken", zegt Steve.