Nederland koploper in Europa voor digitalisering werkvloer, maar medewerker houdt het tempo niet bij

offices PR

Nederland is koploper wanneer het gaat om de digitale ervaring op het werk. Nederlandse werknemers zijn van alle Europese landen namelijk het meest tevreden met hun digitale ervaring op het werk. Echter houdt een derde van de Nederlandse werknemers het tempo van digitalisering niet bij. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van de Europese HR-dienstenverlener SD Worx onder 4.833 werkgevers en 16.011 werknemers in zestien Europese landen, waaronder Nederland.

Tempo van digitalisering, vooral voor werknemers van grote bedrijven, lastig bij te benen

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 69 procent van de Nederlandse werknemers voldoende digitale middelen tot hun beschikking hebben om efficiënt te kunnen werken en een ruime meerderheid (53%) geeft ook aan dat hun organisatie hier veel waarde aan hecht. Opvallend is echter dat ruim de helft van de Nederlandse werkgevers (54%) aangeeft dat ze nog een lange weg te gaan hebben voordat ze hun werknemers de gewenste digitale ervaring kunnen bieden.

Terwijl werkgevers aangeven dat hun digitale ervaring nog niet optimaal is, geeft één op de drie Nederlandse werknemers (33%) aan toch moeite te hebben met het bijhouden van de huidige mate van digitalisering. Dit heerst vooral onder werknemers van grote bedrijven van 500 medewerkers of meer. Bedrijven zetten dan ook de nodige stappen om werknemers hier sneller wegwijs in te maken: van trainingen op de werkvloer over investeringen in personeelsgerichte HR-applicaties tot een volledige integratie van alle systemen, zodat er minder verschillende tools gebruikt worden voor verschillende doeleinden.

Meerderheid Europese bedrijven wil meer integratie HR-tech, Nederland tweede plek AI-adoptie in HR

Volgens het onderzoek maken werknemers veelvuldig gebruik van HR-technologie: drie op de drie Europese werknemers gebruikt regelmatig digitale HR-toepassingen. Ruim vier op de tien Nederlandse bedrijven (43%) biedt medewerkers een mobiele app als centrale toegang tot diverse HR-systemen. En dat is handig, want uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven gemiddeld 17 verschillende HR-applicaties in gebruik hebben. Kijkend naar Europese bedrijven, blijkt dat een meerderheid (54%) de integratie van HR-applicaties enorm belangrijk vindt en hier meer aandacht aan wil besteden. Bij vier op de tien Europese bedrijven is die integratie vandaag de dag al veelal aanwezig of volledig van toepassing. Dat geldt vooral voor werkgevers uit Polen (49%), Zwitserland (48%) én het Verenigd Koninkrijk en Ierland (44%).

De belangrijkste reden voor bedrijven om hun systemen meer te integreren is het gebruiksgemak en het bieden van een optimale digitale ervaring. Een tweede reden is de noodzaak om alle data voor analyses en rapportages eenvoudig aan elkaar te kunnen koppelen. En op plek drie noemen bedrijven een snellere verwerking van data voor meer efficiëntie.

Daarnaast geeft ruim de helft van de Nederlandse organisaties (52%) aan, steeds meer applicaties met artificial intelligence aan te bieden, die op de werkplek gebruikt kunnen worden. Italië is met 58 procent koploper op dit gebied en Nederland staat hier op de tweede plek, vergeleken met de andere bevraagde Europese landen.

Meer focus op de individuele werknemer

Op het gebied van digitalisering van HR-technologie is een verschuiving te zien. De afgelopen jaren lag de focus vooral op het efficiënter inrichten van de personeelsafdeling via HR-technologie. Nu is er een verschuiving te zien richting het uitbreiden van de digitale HR-dienstverlening voor medewerkers.

Eerder werd er vooral gekeken naar procesmatige HR-technologie die de automatisering binnen het bedrijf kon ondersteunen, zoals documentmanagement, interne communicatie, payroll, communicatie over payroll en tijds- en aanwezigheidsmanagement. Nu geven Nederlandse bedrijven aan dat ze meer en meer bereid zijn om te investeren in applicaties die gericht zijn op de individuele werknemer, met name in de categorieën:

• Training en ontwikkeling (60%)
        • Medewerkersfeedback (59%)
        • Manieren van samenwerken en werken in een team (57%)
        • Medewerkerswelzijn (53%)
        • Interne communicatie (53%)

HR en technologie zijn niet meer los van elkaar te zien en Nederlandse werkgevers plukken hier steeds meer de vruchten van – of het nu gaat om het vergroten van de efficiëntie, het vergemakkelijken van het werk van je medewerkers of om het vrijmaken van tijd voor zinvolle menselijke interacties”, zegt Mark Bloem, Algemeen directeur bij SD Worx Nederland. “Toch brengt die technologie ook een uitdaging met zich mee: je wilt voorkomen dat er een wirwar aan oplossingen ontstaat die niet met elkaar communiceren. We zien gelukkig dat werkgevers sterker focussen op het integreren van al die verschillende HR-systemen. En ook dat ze meer investeren in de training en ontwikkeling van werknemers via technologie. Technologie bestaat bij de gratie van de gebruiker, in dit geval de werknemer. In het ideale geval dekken de oplossingen waarin je investeert zowel de wensen van die gebruikers als die van jouw HR-team. Zo bereik je ook op de werkvloer een gestroomlijnde digitale werkervaring,” aldus Bloem.

Over de survey

SD Worx, een toonaangevende Europese HR-dienstverlener, zet zich in om de perfecte match te creëren tussen de behoeften van bedrijven, HR en de medewerkers om succes en duurzame groei in organisaties te stimuleren. De uitgebreide enquêtes, die zijn uitgezet onder zowel werkgevers als werknemers, bieden inzicht in percepties, meningen en overtuigingen over werk en de arbeidsmarkt. Dit jaar richt het onderzoek zich op drie overkoepelende thema's: digitalisering, talent en flexibiliteit. In februari 2023 heeft SD Worx het onderzoek uitgezet onder 16.011 werknemers en 4.833 werkgevers uit 16 Europese landen, waaronder: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland.