1. Home>
  2. Onze oplossingen>
  3. HR & Organisatie>
  4. juridisch en fiscaal advies>
  5. Nieuwe medewerker aannemen>

Checklist verbeterplan bij disfunctioneren

Bepaal samen de verbeterpunten en stel haalbare doelen met deze gemakkelijke template

Onze juristen hebben een template gemaakt die je helpt bij het voeren van een gesprek met een medewerker niet naar behoren functioneert. De template bevat vragen die je kunt stellen om de oorzaken van het disfunctioneren te achterhalen en om samen met je medewerker concrete verbeterpunten op te stellen. Uiteraard kun je de template ook gebruiken om de gemaakte afspraken vast te leggen.

Download gratis template
nl_nl mkb header afbeelding

Download gratis template

    Wat kan je vinden in de gratis template?

    Wij helpen je alvast op weg

    Dit template is verdeeld in verschillende secties en specifiek gericht op het voeren van een evaluatiegesprek met een disfunctionerende werknemer.

    • Deel 1| Inleiding van het gesprek inclusief de reden voor de evaluatie en weergave van eventuele eerdere gesprekken die je met je medewerker hebt gevoerd. Dit helpt om het gesprek te starten en de juiste toon te zetten.
    • Deel 2| Identificeer punten waarop de werknemer niet naar behoren presteert en geef specifieke voorbeelden. Dit geeft de werknemer een duidelijk beeld van de knelpunten en waar verbetering nodig is.
    • Deel 3| Leg de verbeterpunten vast, zoals "bezoek X procent meer klanten of prospects ". Zo weet de werknemer wat er van hem/haar verwacht wordt en wat er moet worden verbeterd
    • Deel 4| Vraag aan de werknemer input te geven over hoe hij/zij van plan is het verbeterpunt aan te pakken en geef eventueel suggesties. Op deze manier wordt de werknemer betrokken bij het verbeterproces en kan hij/zij meedenken over de aanpak.
    • Deel 5| Bekijk samen welke aanvullende trainingen nodig zijn om de vaardigheden van je werknemer te verbeteren. Dit kan helpen om de werknemer te ondersteunen bij het verbeteren van zijn/haar prestaties.
    • Deel 6| Stel een planning op waarbij je samen kijkt wanneer welke punten worden opgepakt. Zo is er een duidelijk plan van aanpak en weet de werknemer wat er van hem/haar verwacht wordt.
    • Deel 7| Leg eventuele aanvullende afspraken of toezeggingen vast.
    • Deel 8| Plan een nieuw opvolggesprek in zodat de voortgang kan worden gevolgd en verdere doelen kunnen worden gesteld. Dit zorgt voor een continu verbeterproces en monitoring van de prestaties.

    Download het template gratis indien je de prestatie van de werknemers wilt verbeteren. Extra hulp nodig bij het voeren van een evaluatiegesprek of het aanpassen van disfunctioneren? Plan dan een digitaal kopje koffie in met een van onze arbeidsjuristen.