1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Medewerkerbetrokkenheid>

Hoezo, Blue Monday? Werktevredenheid hoogste peil van de afgelopen jaren

-Leestijd:: 4 Minuten
Major news about Global People Services

Maandag 20 januari is het weer Blue Monday, zogezegd de meest deprimerende dag van het jaar. Al hoef je je als werkgever geen zorgen te maken dat de januariblues van sommigen een jaar blijft hangen. Uit de jaarlijkse werknemersenquête van SD Worx blijkt namelijk dat de werktevredenheid bij de Nederlandse werknemers in 2019 voor het derde jaar op rij stijgt. 

Al ruim een decennium staat de derde maandag van januari beter bekend als Blue Monday. De euforie van de feestdagen is achter de rug, voor velen is het back to reality en de volgende vakantie lijkt vaak nog verweg. Geen wonder dat medewerkers het even niet meer zien zitten. Al lijkt Blue Monday eigenlijk vooral een gewiekste marketingtruc om meer reizen te verkopen.

    De Nederlander is een tevreden werknemer

    Als werkgever hoef je je geen zorgen te maken als een medewerker toch last heeft van een baaldag. Integendeel, een bevraging van SD Worx bij 500 Nederlandse werknemers toont dat we de rest van het jaar best tevreden zijn over onze baan. Lorenzo Andolfi, HR Advisor bij SD Worx: “De respondenten gaven hun werktevredenheid gemiddeld een 7,3. Dat is de hoogste score van de afgelopen jaren.”

      Hoezo, Blue Monday Werktevredenheid hoogste peil van de afgelopen jaren

      De reden? Respondenten zijn positief over verschillende factoren die maken dat ze met plezier naar het werk komen, zoals werkzekerheid, functie-inhoud en werkomstandigheden.

      En ook het engagement zit opnieuw in de lift: “Het engagement van de Nederlandse medewerker toonde in 2018 een lichte daling, de gemiddelde score lag toen op 6,9. Maar met een gemiddelde van 7,2 in 2019 stijgt ook deze indicator opnieuw."

        Continu vinger aan de pols

        Betekent dit dat bedrijven nu op hun lauweren kunnen rusten? Zeker niet. Tony Swinnen, HR specialist bij SD Worx: “We merken dat medewerkers continue feedback verkiezen boven de traditionele (half)jaarlijkse evaluatiegesprekken. We werken vandaag de dag met z’n allen flexibeler en autonomer dan ooit tevoren, dat maakt het voor bedrijven een uitdaging om betrokkenheid te creëren. Dat doe je bijvoorbeeld door werk te maken van progress management, waarbij je op regelmatige tijdstippen met je medewerkers overlegt. Dankzij regelmatige gesprekken kunnen leidinggevenden kort op de bal spelen in de samenwerking met collega’s.”

        Uit het onderzoek blijkt dat ruim 7 op de 10 medewerkers geregelde feedback zinvol vindt. Maar er is werk aan de winkel: zo’n 65% van de werknemers geeft aan niet die mogelijkheid te hebben. Daardoor hebben zij het gevoel hun talenten onvoldoende goed kunnen ontwikkelen. “Dit betekent dat medewerkers niet het beste van zichzelf kunnen geven, wat zeker een impact heeft op de productiviteit en zelfs kan leiden tot een sneller vertrek.”

          Kracht van data

          Nu een modern personeelsbeleid en werknemersengagement hoog op de agenda staan, is het voor HR-verantwoordelijken meer dan ooit noodzakelijk om met HR-Analytics aan de slag te gaan. Cijfers zijn één onderdeel. Om ermee aan de slag te gaan is een dialoog met de werknemers alvast een goed startpunt. Lorenzo Andolfi: “Uit zulke gesprekken met werknemers komt heel wat waardevolle info, bijvoorbeeld over hoe ze de bedrijfscultuur ervaren en duiding bij werkdruk. Daaruit kun je conclusies trekken en acties opzetten.”

            Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rond HR en Payroll?

              Schijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief

              Gerelateerde artikelen

              So verwandeln Sie den Arbeitsplatz in ein Arbeitnehmer-Erlebniszentrum
              Blog

              Hoe maak je van je werkplek een ontmoetingshub voor de werknemersbeleving?

              COVID-19 heeft een grote impact op de werknemers, met massaal thuiswerk als een van de meest opmerkelijke gevolgen. Veel bedrijven doen er alles aan om een leefbaar thuiswerkbeleid op te zetten, digitale hulpmiddelen te implementeren en een vernieuwde organisatiecultuur te creëren. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de fysieke werkplek. Hoewel traditionele kantoren op hun retour zijn, kunnen ze opnieuw aan belang winnen als ontmoetingshub voor de werknemersbeleving.

              2020-11-23
              Nl_blog_inspraak_1200x800
              Blog

              Nederlanders hebben meer inspraak op hun werk dan Europese collega's

              Nederlandse werknemers hebben meer inspraak en impact in hun bedrijf dan hun collega’s in andere Europese landen. Maar liefst zeven op de tien Nederlanders is tevreden met de mate van inspraak in zijn/haar organisatie. Daarmee zijn we de beste leerling van de Europese klas. Meer inspraak zorgt er ook voor dat we meer betrokken zijn op ons werk. Bijna negen op de tien Nederlandse werknemers (87,6%) is ook tevreden over de mate van autonomie en zelfstandigheid in hun baan. Ook hier staan we op Europees vlak aan kop. Dit blijkt uit onderzoek door SD Worx in zeven Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk).

              2018-04-19