Waar medewerkers uit eerdere generaties meer gericht waren op hun carrière, heb je bij Generatie Z (Gen-Z) te maken met medewerkers die meer op zoek zijn naar betekenis. Juist dat verlangen naar zinvol werk en de bijbehorende voorkeuren en idealen van Gen-Z, kunnen het ook lastig maken om deze generatie aan te sturen. Maar door bewustzijn te creëren over de verschillende generaties op de werkvloer, kan er soepeler worden samengewerkt en bovendien veel van elkaar geleerd worden. We geven je tips om Gen-Z aan te trekken en te behouden.
HR-aandachtspunten voor Gen-Z: waar kun je rekening mee houden?
Wil je Gen-Z aantrekken en behouden? Overweeg dan (meer) focus op de volgende punten:
- Flexibiliteit (in werk en privé).
Introduceer flexibele werkopties. Zoals flexibele werktijden, de mogelijkheid tot thuiswerken of misschien zelfs jobrotatie of job crafting. Geef medewerkers zelf meer regie over hoe en wanneer ze hun werk uitvoeren.
- Zingeving.
Werk vanuit een duidelijke missie en communiceer je waarden. Laat zien hoe jouw organisatie bijdraagt aan belangrijke thema’s als duurzaamheid, diversiteit of maatschappelijke verandering. Maar verhelder ook hoe medewerkers bijdragen aan het behalen van belangrijke doelen. Gen-Z wil zinvol werk doen, het liefst met (maatschappelijke) impact. Met bijvoorbeeld storytelling of meetbare resultaten, kun je de impact van iemands werk concreet maken,
- Gebruik van technologie.
Gen-Z is handig, innovatief en verwacht dat technologie een integraal onderdeel is van hun werk, aangezien ze opgroeiden in een digitale wereld waarin technologie hun dagelijks leven vergemakkelijkt en verbetert. Daarom is het cruciaal hen te voorzien van moderne technologie en tools . Zoals cloudoplossingen, AI-ondersteunde software en real-time communicatietools. Door Gen-Z te betrekken bij technologische veranderingen en hen uit te dagen om nieuwe toepassingen of werkwijzen te ontdekken, geef je hen de kans om impact te maken en zichzelf te ontwikkelen. Dit sluit aan bij hun behoefte aan groei en betekenisvol werk.
- Feedbackcultuur.
Gen-Z waardeert open communicatie en feedback. Ze willen weten hoe ze het doen en hoe ze zichzelf of hun werk kunnen verbeteren. Probeer dus een cultuur van continue, informele feedback te creëren, waar ook ruimte is voor erkenning. Dit motiveert én helpt ze groeie. Daarnaast willen ze graag hun eigen stem laten horen. Geef ze dus inspraak, luister naar ideeën en feedback. Daardoor bouw je waardevolle interne kennis op, maar werk je ook aan een duurzame relatie met deze groep.
- Leer- en groeimogelijkheden.
Gen-Z is ambitieus en hebberig naar kennis. Ze streven voortdurend naar zelfverbetering. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei, maar ook aan de algehele ontwikkeling van het team. Bied om dit te stimuleren daarom leertrajecten en mentorschappen aan. Gen-Z-medewerkers leren graag via online platforms, interactieve trainingen en hands-on werkervaring.
- Een inclusieve cultuur.
Diversiteit en inclusie zijn voor Gen-Z vanzelfsprekend en geen trends. Ze zijn open-minded en werken graag in omgevingen die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen. Waar alle medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen, ongeacht achtergrond en identiteit. Stel inclusie daarom centraal in je bedrijfsvoering, zowel in het beleid als in dagelijkse interacties. Bijvoorbeeld door te zorgen voor diversiteit binnen teams en iedereen een gelijke stem te geven.
- Aansluiting bij kanalen Gen Z.
Deze groep leeft online. Video’s staan centraal in hun mediagebruik. Ze maken en consumeren veelvuldig video’s. Social media als TikTok en Snapchat zijn daardoor primaire kanalen voor Gen-Z. Wil je hen bereiken? Kies dan dus voor de juiste kanalen en contentsoorten en gebruik moderne communicatiemiddelen en direct messaging. Hun communicatievoorkeur? Direct en to the point.