Wat vinden medewerkers zelf het belangrijkst bij salarisadministratie?
Hoe verhoudt jouw antwoord zich tot het Europese gemiddelde?
22% van de medewerkers ontving afgelopen jaar in diverse situaties te laat hun salaris, terwijl 34% fouten bemerkte in de salarisberekening.
In elke organisatie hebben salarissystemen rechtstreeks effect op de tevredenheid en het behoud van werknemers. Toch is het alarmerend dat veel bedrijven blijven worstelen met de grondbeginselen van salarisadministratie. Zelfs in 2024 heeft een aanmerkelijk deel van het personeelsbestand te maken met vertraagde betalingen en foutieve salarisberekeningen, wat concrete gevolgen heeft voor het personeelsverloop. Ons onderzoek laat zien dat 29% van de werknemers die afgelopen jaar een aantal keer te laat hun salaris ontvingen actief op zoek is naar een andere baan, vergeleken met slechts 10% van degenen die altijd op tijd betaald kregen. Evenzo is 25% van de werknemers die het afgelopen jaar onnauwkeurige betalingen hebben ontvangen op zoek naar een baan, tegenover 9% van hun tegenhangers die hun loonstrookjes correct ontvingen. Dit accentueert een kritiek verband tussen efficiënte salarisbetaling en behoud van talent.
De impact van negatieve ervaringen bij de betaling
Fouten in de salarisbetaling zijn niet alleen onaangenaam; ze veroorzaken stress en ondergraven het vertrouwen, vooral in economisch moeilijke tijden. Nu slechts 31% van de werknemers zich adequaat gecompenseerd voelt met het oog op de inflatie, groeit de ontevredenheid met salarissen. Daardoor nemen de betrokkenheid op de werkplek en de productiviteit verder af en wordt het personeelsverloop versterkt.
Een betrouwbaar inkomen is cruciaal voor het geestelijk welzijn en zorgt voor de fundamentele zekerheid dat in de basisbehoeften kan worden voorzien. Wanneer problemen met de betaling die zekerheid bedreigen, heeft dat een grote impact. Een te laat ontvangen of onjuist loonstrookje boort oerangsten aan over overleven en veiligheid, wat een drastisch effect invloed heeft op de geestelijke gesteldheid en de tevredenheid van een medewerker. Dit inzicht onderstreept de noodzaak voor HR-afdelingen om voorrang te geven aan een nauwkeurige salarisadministratie, door te erkennen dat dit niet alleen een cruciale rol speelt in financiële zaken, maar ook voor het welzijn van werknemers.
Salarisadministratie die voldoet aan de behoeften van werknemers
Om aan deze behoeften waarbij werknemers centraal staan op het gebied van salarisadministratie te voldoen, kan het stimuleren van een zelfbedieningscultuur in de salarisadministratie doorslaggevend zijn. Werknemers in staat stellen om verlofaanvragen, onkosten en aanvragen zelf te beheren, vergroot het gemak en de tevredenheid en draagt bij aan een positieve werknemerservaring. Het snel en accuraat beantwoorden van vragen over de salarisadministratie is bovendien van vitaal belang om vertrouwen en tevredenheid op te bouwen.
Ondanks de aantrekkelijkheid van geavanceerde payroll-technologieën blijft de primaire behoefte van medewerkers eenvoudig: hun salaris correct en op tijd ontvangen. Verder onthult ons onderzoek dat voor werkzoekenden het salaris nog steeds op de eerste plaats komt, gevolgd door zekere werkgelegenheid en financiële stabiliteit op de tweede plaats. Bovendien zijn transparante communicatie en heldere salarisberekeningen essentieel, maar dat geldt ook voor duidelijk communiceren van het resultaat – het loonstrookje – op een visueel aantrekkelijke en begrijpelijke manier. Door te investeren in een duidelijk loonstrookje en medewerkers te betrekken bij het verificatieproces, kun je voor transparantie zorgen en het aantal misverstanden verminderen.
Vóór het invoeren van complexe salarissystemen moeten bedrijven deze fundamentele en o zo cruciale aspecten van het salarisproces perfectioneren. Zorgen voor een correcte en tijdige salarisadministratie is de eerste stap om vertrouwen op te bouwen en talent te behouden. Uiteindelijk gaat een succesvolle salarisadministratie niet alleen om de betaling, maar vooral om het correct en consistent waarderen van werknemers.
Andrea Eschle
Chief Products Officer