1. Home>
  2. Over ons>
  3. Pers>

Onderzoek: Eén op de drie Nederlandse werkgevers erkent loonkloof

Ruim 38% Nederlandse werknemers vindt hun loon nog altijd niet toereikend

PR_Pay-Transparency_1200x800px.webp

Breda, 16 september 2025 – Een derde van de Nederlandse werkgevers (33%) geeft toe dat er nog steeds een loonkloof bestaat tussen mannen en vrouwen. Bijna vier op de tien (38%) Nederlandse werknemers is van mening dat zij te weinig verdienen voor het werk dat ze doen, terwijl bijna driekwart van de Nederlandse werkgevers (74%) vindt dat ze hun werknemers eerlijk betalen voor het werk dat ze leveren. Wel zijn Nederlandse werknemers binnen Europa het meest tevreden over hun loon. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx onder 5.625 HR-managers en 16.000 werknemers in zestien Europese landen, waaronder Nederland.

Nederlanders relatief tevreden, maar loonkloof blijft

Uit het onderzoek blijkt dat er nog werk aan de winkel is. Ruim een kwart van de nederlandse werknemers (27%) geeft aan dat hun werkgever duidelijk communiceert over beloningen, zoals het loonbeleid, loonpakketten, salarisverschillen en salarisverhogingen. Daarnaast gelooft 38 procent van de Nederlandse werknemers dat de organisatie zich inzet om loonverschillen tussen mannen en vrouwen te verkleinen. Toch ziet maar 26 procent van de Nederlanders dat hun werkgever hier actief werk van maakt. Hoewel ruim de helft (52%) van de Europese werkgevers zegt al actief te investeren in loontransparantie, ligt dat aandeel in Nederland iets lager (47%). 

Voorbereiden op de EU-richtlijn loontransparantie

“Uiterlijk op 7 juni 2026 moeten EU-lidstaten de Europese richtlijn rond loontransparantie in nationale wetgeving hebben omgezet,” zegt Tom Saeys, COO bij SD Worx. De nieuwe regels zijn bedoeld om “gelijk loon voor gelijk werk” af te dwingen. “Bedrijven moeten duidelijk maken welke criteria ze gebruiken voor salaris- en loopbaanontwikkeling en deze criteria dienen objectief en genderneutraal te zijn. Voor werknemers betekent dit dat je straks het recht hebt te weten wat je collega’s in gelijkwaardige functies verdienen.”

Met de naderende deadline is het belangrijk dat organisaties nú al in kaart brengen of er sprake is van een loonkloof en hoe hun beloningsbeleid wordt ervaren. Daarom is het verstandig om nu al een zogenaamde pay equity audit te doen. Daarmee kunnen bedrijven nagaan of er ongelijkheid in het salaris is en welke stappen nodig zijn om de nieuwe regels na te leven. Bedrijven die tijdig inzicht creëren, zullen straks sterker staan wanneer de wetgeving echt van kracht wordt. 

“Het is aan de lidstaten om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving, die dus kan verschillen van land tot land,” zegt Saeys. “Hoe vaak je als werkgever moet rapporteren, hangt af van het aantal werknemers. Organisaties met meer dan 250 medewerkers rapporteren elk jaar, uiterlijk vanaf 2027. Werkgevers met 150 tot 249 medewerkers doen dat om de drie jaar, ook vanaf 2027. Voor bedrijven met 100 tot 149 werknemers geldt diezelfde frequentie, maar pas vanaf uiterlijk 2031. Organisaties met minder dan honderd werknemers vallen voorlopig buiten de verplichting, al kunnen de lidstaten de regels zelf aanscherpen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook de frequentie van de rapportage verhogen om de salaristransparantie van werknemers zo groot mogelijk te maken.”  

Flexibele beloningspakketten zijn in opmars in Nederland 

De transparantie met betrekking tot beloning gaat om meer dan alleen het salaris. Ook de samenstelling van het arbeidsvoorwaardenpakket, de keuzes die werknemers daarin kunnen maken en de communicatie over secundaire arbeidsvoorwaarden spelen mee. “Een flexibel beloningspakket kan beter aansluiten bij wat medewerkers écht nodig hebben. Momenteel laat één op de drie organisaties in Nederland (34%) werknemers hun pakket zelf samenstellen binnen een vast budget, tegenover 27 procent in 2024. Die ontwikkeling toont aan dat maatwerk langzaamaan meer de norm wordt”, zegt Saeys. 

Over de internationale werknemersbevraging  

SD Worx, de toonaangevende Europese HR-dienstverlener, ondersteunt kleinere en grote organisaties bij hun HR- en payroll-uitdagingen. Om een vinger aan de pols te blijven houden bij werkgevers en werknemers, voert SD Worx regelmatig diepgaande enquêtes uit. De analyse van de meest recente ‘HR & Payroll Pulse’ biedt organisaties waardevolle inzichten om hun HR- en payrollstrategie scherp te stellen en toekomstbestendig te maken.  

De enquête werd in februari 2025 uitgevoerd in 16 Europese landen: België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk door het SD Worx Research Institute. In totaal werden 5625 werkgevers en 16.000 werknemers bevraagd. De resultaten geven een representatief beeld van de arbeidsmarkt in elk land. 

    Over SD Worx

    SD Worx gelooft dat succes begint bij mensen. Gedreven medewerkers bouwen niet alleen een bloeiende organisatie uit, ze dragen ook maatschappelijk bij. Samen met zijn klanten stimuleert SD Worx een succesvol personeelsbeleid met voordelen voor werk, privéleven en maatschappij. 

    Als vertrouwde toonaangevende Europese leverancier voor HR- en payrolloplossingen voor alle organisaties en medewerkers levert SD Worx software, diensten en expertise op het vlak van payroll & reward, human capital management en workforce management. SD Worx is stevig verankerd in heel Europa en neemt al acht decennia het voortouw om samen met zijn klanten – grote en kleinere werkgevers – het engagement van werknemers te stimuleren en zo succes te verzekeren in de kern van hun organisaties. 

    Zo’n 95.000 kleinere en grote organisaties in heel Europa vertrouwen op SD Worx. Zowat 10.000 medewerkers zijn actief in 27 landen. SD Worx berekent de lonen van ongeveer 6 miljoen medewerkers en behoort wereldwijd tot de top vijf. In 2024 realiseerde het een omzet van 1,180 miljard euro.  

    Meer info op www.sdworx.com / Volg ons via LinkedIn

    Perscontacten

    Pieter Goetgebuer
    Pieter GoetgebuerCommunications Director+32 497 45 36 73
    Linda van Swaal
    Linda van Swaal+31 (0)651 31 25 91