Visie op Stanford-onderzoek naar de impact van AI op banen
Een wake-upcall voor Europa
8 september 2025

Veel mensen maken zich zorgen over kunstmatige intelligentie. Uit onze studie, HR & Payroll Pulse, blijkt dat 27 procent van de Europese werknemers vreest dat AI hun baan overbodig zal maken. Een recent onderzoek van Stanford bevestigt die zorgen: in de VS is de werkgelegenheid voor instapfuncties in onder andere softwareontwikkeling en klantenservice met circa 13 procent gedaald. Vooral taken die door AI kunnen worden overgenomen, komen onder druk te staan.
Het is belangrijk om de transformatie die AI teweegbrengt actief vorm te geven. In vergelijking met China en de VS kiest Europa voor een meer doordachte benadering van AI-regulering en is er met de EU AI Act een belangrijke stap gezet. Deze wetgeving kijkt kritisch naar de technologie, reguleert het gebruik van AI en legt de basis voor veiligheid, transparantie en de bescherming van fundamentele rechten. Toch is het nog geen afgerond geheel, maar eerder een werk in uitvoering. Het is een cruciale stap in een nieuwe digitale revolutie, waarvan de gevolgen voor arbeidsmarkt, maatschappij en economie nog niet volledig te overzien zijn.
Hoewel het Stanford-onderzoek gebaseerd is op Amerikaanse data, zijn de onderliggende mechanismen wereldwijd relevant. Zelfs met Europese regelgeving zal de automatisering van repetitieve taken niet stoppen, zeker niet nu het tekort aan gekwalificeerde werknemers waarschijnlijk verder toeneemt. Uit onze HR Pulse-studie blijkt dat 43 procent van de Europese werkgevers moeite heeft om personeel te vinden. Bedrijven willen en moeten concurrerend blijven en zetten AI daarom strategisch in om medewerkers te ontlasten en personeelstekorten op te vangen.
AI vervangt geen menselijk beoordelingsvermogen, dat juist cruciaal is voor complexe processen en beslissingen. Het is waarschijnlijk dat bepaalde instapfuncties verdwijnen en dat starters sneller zwaardere taken op zich zullen nemen. Toch zullen bedrijven blijven investeren in het aannemen en ontwikkelen van talent, zodat medewerkers kunnen doorgroeien naar hogere posities.
Bedrijven profiteren wanneer mens en technologie samenwerken - bijvoorbeeld via AI - ondersteunde besluitvorming of creatieve tools. In Europa zijn werkgevers bovendien wettelijk verplicht om werknemers AI-vaardigheden bij te brengen. Communicatie, kritisch denken, empathie en teamwork blijven daarbij onmisbaar, omdat menselijke samenwerking ook in een AI-gedreven werkomgeving van groot belang is.
Over SD Worx
SD Worx gelooft dat succes begint bij mensen. Gedreven medewerkers bouwen niet alleen een bloeiende organisatie uit, ze dragen ook maatschappelijk bij. Samen met zijn klanten stimuleert SD Worx een succesvol personeelsbeleid met voordelen voor werk, privéleven en maatschappij.
Als vertrouwde toonaangevende Europese leverancier voor HR- en payrolloplossingen voor alle organisaties en medewerkers levert SD Worx software, diensten en expertise op het vlak van payroll & reward, human capital management en workforce management. SD Worx is stevig verankerd in heel Europa en neemt al acht decennia het voortouw om samen met zijn klanten – grote en kleinere werkgevers – het engagement van werknemers te stimuleren en zo succes te verzekeren in de kern van hun organisaties.
Zo’n 95.000 kleinere en grote organisaties in heel Europa vertrouwen op SD Worx. Zowat 10.000 medewerkers zijn actief in 27 landen. SD Worx berekent de lonen van ongeveer 6 miljoen medewerkers en behoort wereldwijd tot de top vijf. In 2024 realiseerde het een omzet van 1,180 miljard euro.
Meer info op www.sdworx.com / Volg ons via LinkedIn
Perscontacten

