De arbeidsmarkt blijft onverminderd krap. Een uitdaging. Helemaal wanneer ook je verloop hoog is of toeneemt. Misschien is het aantrekken én behouden van medewerkers iets dat je al langer bezighoudt? Je investeert al in employer branding, onboarding en vitaliteit, maar dé oplossing heb je nog niet gevonden.
Wat kun je nog meer doen? Een slimme stap is om terug te gaan naar de basis van aantrekkelijk werkgeverschap: een sterk en doordacht beloningsbeleid. Met strategisch belonen maak je echt verschil. In dit artikel vind je belangrijke tips waarmee je jouw loonbeleid versterkt.
Aantrekkelijk werkgeverschap
Aantrekkelijk werkgeverschap gaat niet alleen over een inspirerende missie of leuke extra’s. Het begint met duidelijke, eerlijke en marktconforme arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij de wensen van je medewerkers. Daarmee is echt verschil te maken in het behouden van personeel.
Aantrekkelijk werkgeverschap betekent ook: altijd vooruit denken. Nooit wachten tot het verloop verder stijgt, maar altijd investeren in een stevig fundament. Passend bij wensen en de actuele situatie in de markt. Belangrijk om personeel te behouden én nieuw talent aan te trekken.
Beloning is een belangrijk signaal
Organisaties die bekendstaan als aantrekkelijke werkgever, bouwen vaak bewust aan een positief werkgeversimago, waarbij HR-beleid en realiteit perfect op elkaar aansluiten. Aantrekkelijk werkgeverschap betekent dat je geloofwaardig bent in wat je biedt, van ontwikkelkansen tot een eerlijke beloning.
Heb jij weleens geanalyseerd hoe eerlijk, transparant en marktconform jullie arbeidsvoorwaarden zijn? Goede medewerkers binden, boeien en behouden begint bij een goede beloning. Oftewel een aantrekkelijk salarispakket. Medewerkers willen voelen dat ze worden gewaardeerd en beloning is daarin een belangrijk signaal. Beloning moet ook flexibel zijn en gekoppeld worden aan de realiteit. Zeker in tijden waarin alles duurder wordt, is het belang van een toekomstbestendig loonbeleid groter dan ooit.
Een niet-concurrerend loonbeleid: de belangrijkste vertrekreden
Natuurlijk zijn er veel verschillende redenen waarom medewerkers vertrekken. Gebrek aan perspectief, een slechte werk-privébalans of een mismatch met de bedrijfscultuur bijvoorbeeld. Toch speelt in veel gevallen beloning (ook) een cruciale rol. Een niet-concurrerend loonbeleid of onduidelijkheid over groeimogelijkheden zijn de belangrijkste vertrekredenen.
Het is belangrijk om dit als werkgever voor te zijn. De daadwerkelijke vertrekreden van een medewerker wordt vaak pas besproken als een medewerker zijn of haar ontslag heeft aangekondigd. Je loopt als HR dan dus achter de feiten aan, wat natuurlijk zonde is. Ga eerder dit gesprek aan en stem je arbeidsvoorwaarden af op wat er leeft binnen de organisatie. Je vergroot dan de aantrekkingskracht van je organisatie en je stimuleert het behoud van medewerkers.
Behoud van personeel begint bij strategisch belonen
Wil je medewerkers behouden, kijk dan verder dan standaard loonsverhogingen. Strategisch belonen betekent dat je keuzes maakt die passen bij de cultuur, strategie en fase van je organisatie. Het betekent ook dat je verschillen durft te maken tussen bijvoorbeeld generaties, functiegroepen of prestaties, uiteraard op een eerlijke en transparante manier.
Een sterk loonbeleid geeft richting en rust. Medewerkers weten waar ze aan toe zijn en managers hebben kaders om op te sturen. Als HR kun je hierin proactief adviseren. Dat maakt belonen niet alleen een administratieve taak, maar een strategisch instrument dat direct bijdraagt aan het behouden van personeel en het versterken van je werkgeversmerk.
Door slim gebruik te maken van HR-data, zoals interne loongegevens, verloopanalyses, medewerkerstevredenheid en benchmarkinformatie, krijg je scherp inzicht in waar je organisatie goed scoort en waar bijsturing nodig is. Zo kun je gericht maatregelen nemen, bijvoorbeeld bij functies met een hoog vertrekpercentage of een opvallende loonkloof. Data maken je aanpak onderbouwd, transparant én effectiever, wat het vertrouwen van zowel medewerkers als management vergroot.
Van reactief naar proactief: versterk je werkgeversmerk met slimme arbeidsvoorwaarden
HR-teams die arbeidsvoorwaarden inzetten als onderdeel van hun employer branding, zijn vaak succesvoller in het binden, boeien en behouden van talenten. Waarom? Arbeidsvoorwaarden zeggen meer dan alleen het bruto jaarsalaris. Ze vertellen iets over wat je als werkgever belangrijk vindt.
Door nu al na te denken over de behoeften van morgen, ben je beter voorbereid op toekomstige uitdagingen. Ga daarom het gesprek aan met je medewerkers, analyseer je uitstroomdata en volg arbeidsmarkttrends. Zo bouw je aan een organisatie die aantrekkelijk blijft voor nieuw talent, zonder je bestaande team uit het oog te verliezen.
Digitaal kopje koffie
Zit je in zo’n situatie en twijfel je over de juiste aanpak? Plan een gratis digitaal kopje koffie in of mail ons of bel naar +31 (0)76 750 1350.