1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Arbeidsrecht>
mensen op kantoor

Zomerse kleding op werk: wat mag wel en niet?

Zodra de zon zich laat zien en de temperaturen stijgen, kiezen veel mensen voor luchtige kleding. Ook op het werk zie je dan al snel slippers, korte broeken, hemdjes of zomerse jurkjes. Herkenbaar? Veel werkgevers vragen zich dan af: mag je daar iets van zeggen? En zo ja, hoe pak je dat aan?

In deze blog lees je wat er wettelijk is toegestaan, hoe je duidelijke kledingvoorschriften opstelt en hoe je medewerkers op een goede manier aanspreekt op ongepaste kleding.

Mag een werkgever regels opstellen over kleding op het werk?

Ja, een werkgever mag regels opstellen over kleding op het werk. Dat valt onder je instructierecht. In de wet staan geen specifieke kledingvoorschriften of wat ongepaste kleding is, maar je mag wel bepalen wat gepaste kleding is op de werkvloer binnen jouw organisatie. Belangrijk is dat de regels wél redelijk zijn. Wat ‘redelijk’ is, hangt af van je sector, functie en organisatie. Zo zal er op kantoor andere kleding verwacht worden dan bij een creatief bureau of op de bouwplaats.

Kledingvoorschrift voorbeeld 

Bij het opstellen van kledingvoorschriften voor jouw organisatie kun je de volgende algemene grenzen in gedachte houden: 

  • Het is onveilig
  • Het is onhygiënisch
  • Het is niet representatief
  • Het leidt af of stelt anderen ongemakkelijk

Als je deze grenzen opgesteld hebt ga je aan de slag met een korte, duidelijke kledingregel in je personeelshandboek of huisregels. Zo weten alle werknemers waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld:

“Bij warm weer verwachten wij luchtige, maar nette kleding. Kleding die te bloot, te kort (halverwege het bovenbeen/rond de knie) doorschijnend of strandachtig is (zoals slippers, korte shorts of hemdjes), past niet bij onze organisatie.”

Zorg dat de regels voor iedereen gelden en dat je alle werknemers gelijk behandelt. 

Hoe spreek je werknemers aan op ongepaste kleding op het werk?

Zodra kleding het werk verstoort of het imago van je organisatie schaadt, is het verstandig om direct in te grijpen. Hoe pak je dat nou goed aan? Een paar tips:

  • Praat onder vier ogen en geef de werknemer ruimte om te reageren.
  • Benoem concreet wat je ziet, blijf feitelijk en wees duidelijk.
  • Leg uit waarom de kleding niet gepast is. Denk aan veiligheid, klantencontact of teamgevoel.
  • Verwijs naar je beleid of afspraken.

Blijft iemand zich niet aan de kledingvoorschriften houden? Bespreek eerst rustig nog een keer de regels. Helpt dat niet? Geef een duidelijke schriftelijke waarschuwing.

    Hulp nodig bij het opstellen van kledingvoorschriften?

    Wil je advies bij het opstellen van heldere en werkbare kledingvoorschriften? Of zoek je een passend voorbeeld voor jouw personeelshandboek? Wij denken graag met je mee. 

    Plan een gratis digitaal kopje koffie in, mail ons op taxandlegal_nl@sdworx.com of bel naar +31 (0)76 750 1350.

      Fleur van Gisbergen

      Fleur van Gisbergen

      Legal Consultant

      Fleur van Gisbergen is één van de arbeidsjuristen binnen het Tax & Legal team van SD Worx. In 2019 rondde ze haar master Arbeidsrecht af aan Tilburg University. Voordat Fleur in 2022 de overstap maakte naar SD Worx, werkte ze bij een grote rechtsbijstandsverzekeraar. Met haar uitgebreide juridische kennis en praktische werkwijze ondersteunt Fleur werkgevers bij de meest uiteenlopende vragen en problemen op het gebied van arbeidsrecht.