Disfunctioneren van een werknemer is iets waar veel werkgevers mee te maken krijgen. Disfunctioneren kan leiden tot spanningen op de werkvloer, het wijzigen van de functie en zelfs ontslag. Hoe ga je om met disfunctioneren? Waar moet je allemaal op letten? Wij helpen je graag met dit stappenplan.
Stap 1: is er sprake van disfunctioneren?
Bij disfunctioneren presteert een werknemer niet zoals je mag verwachten. Dit kan in verschillende vormen, een paar voorbeelden: slechte kwaliteit van het werk, onvoldoende in staat om mee te groeien met de organisatie, werknemer kan de werkdruk niet aan of de werknemer werkt niet volgens de regels van de werkgever.
- To do: bespreek het disfunctioneren met de werknemer en geef de werknemer een tijdje de kans om zelf het functioneren te verbeteren.
- Leg dit gesprek vast in een gespreksverslag.
Stap 2: verbetertraject
Als er na het 1e gesprek geen verbetering is, dan zal je aan de slag moeten met een verbetertraject:
- To do: stel een verbeterplan op, bespreek dit met de werknemer en leg schriftelijk vast:
- Wat gaat er niet goed?
- Wat moet de werknemer verbeteren?
- Hoe gaat de werknemer dit realiseren?
- Welke scholing, coaching of begeleiding krijgt de werknemer?
- Wanneer eindigt het traject (minimaal 3-6 maanden)
- Hoe vaak wordt geëvalueerd?
- Wat zijn de gevolgen bij een negatieve uitkomst?
- Formuleer de doelen van het verbetertraject SMART.
- Dossieropbouw: dossieropbouw is heel belangrijk in het disfunctioneren traject en daarmee vaak ook meteen een valkuil. Veel ontslagprocedures stranden hierdoor.
- Schriftelijk is een ruim begrip: van e-mails tot aan gespreks-, functionerings- en beoordelingsverslagen.
Stap 3: tussentijdse evaluaties en verslagen maken
Tijdens het verbetertraject evalueer je regelmatig met de werknemer hoe het gaat. Als het verbetertraject is afgerond bespreek je de uitkomst:
- Positieve uitkomst: de werknemer blijft in dienst, disfunctioneren is opgelost.
- Negatieve uitkomst: ontslagmogelijkheden onderzoeken (vso / Kantonrechter) of herplaatsing.
Stap 4: ontslag?
Als een werknemer niet (genoeg) verbeterd na een verbetertraject, dan heb je 2 opties:
- Vaststellingsovereenkomst: samen maak je afspraken over de beëindiging van het dienstverband. Hierbij kun je denken aan afspraken over: Einddatum Vrijstelling van werkzaamheden Ontslagvergoeding Bijzondere bedingen, zoals een non-concurrentiebeding
- Ontbindingsverzoek bij de Kantonrechter: dit is helaas minder eenvoudig dan het klinkt, ongeveer 70% van de ontslagverzoeken wijst een Kantonrechter af. Wat moet je aantonen?
- Is de werknemer ongeschikt voor het verrichten van de bedongen arbeid?
- Is de ongeschiktheid het gevolg van ziekte of gebrek van de werknemer?
- Is er een serieus en reëel verbetertraject doorlopen?
- Zijn er tijdens het verbetertraject regelmatig evaluaties geweest en is het dossier op orde?
- Is de ongeschiktheid het gevolg van onvoldoende scholing, of slechte arbeidsomstandigheden?
- Relevant opzegverbod van toepassing (bijv. ziekte)?
- Is het mogelijk om de werknemer binnen een redelijke termijn te herplaatsen?