1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Aantrekkelijk werkgeverschap – employer branding >
SD Worx - medewerkers ontspannen

Boost je employer branding: eerst de basis HR-elementen op orde

Als HR-verantwoordelijke bij een middelgrote of grote organisatie ben jij samen met jouw team belast met de taak van het werven, behouden en ontwikkelen van talent. Geen kleine opgave in de huidige concurrerende arbeidsmarkt. Niet-vervulde vacatures vertragen het momenteel bij veel bedrijven het groeipotentieel.

Maar hoe boost je je werkgeversmerk? Hoe groei je uit tot een goede, en zelfs favoriete  werkgever? In dit artikel bespreken we de basis, de praktische HR-elementen die je eerst op orde moet krijgen vóórdat je invulling gaat proberen te geven aan persoonlijke wensen van je kandidaten en je werknemers.

  1. Geef prioriteit aan financiële eerlijkheid voor iedereen
  2. Richt oplossingen in rond flexibel werken
  3. Zoek evenwicht tussen HR-automatisering en de personal touch
  4. Zorg dat je medewerkers op lange termijn inzetbaar blijven
  5. Scoor op diversiteit, inclusie, gelijke behandeling en veiligheid

En heb je de basis op orde? Ga dan luisteren! Lees het artikel: 'Luister naar je medewerkers: til je employer branding naar nieuwe hoogten'  voor tips over het verbeteren van het welzijn van je medewerkers, het bevorderen van een inspirerende bedrijfscultuur en een gezonde werk-privébalans.

    #1: Goede werkgever worden? Geef prioriteit aan financiële eerlijkheid voor iedereen

    Hoe je het gesprek ook probeert te voeren, je kunt niet beweren dat je een aantrekkelijke werkgever bent als je beloningssysteem niet goed is. En eerlijkheid weegt daarbij zwaarder dan overdadige beloning.

    Minder dan de helft van de Europese werknemers vindt hun loonpakket acceptabel. Werkgevers kunnen dit tij keren door open kaart te spelen over hun loonbeleid en ernaar te streven om concurrerende salarisschalen te hanteren: Bekijk ons uitgebreide online magazine 'Hoe groei je uit tot een favoriete werkgever' om te lezen over de 7 stappen naar financiële eerlijkheid voor iedereen.  

      Favoriete werkgever - Eerlijke beloning

        #2: Goede oplossingen rond flexibel werken geven je werkgeversmerk een boost

        De arbeidsmarkt verandert fundamenteel naarmate hybride werken steeds vaker voorkomt. Waar mogelijk worden vaste roosters, vaste werkplekken en zelfs vaste contracten overboord gegooid. Flexibiliteit is tegenwoordig een van de meest gewaardeerde aspecten van werk.

        Door werknemers flexibele oplossingen te bieden, geef je blijk van vertrouwen en creëer je een positieve werkcultuur. Het belang daarvan zal de komende jaren alleen maar groeien. Als werkgever is het verstandig om verschillende initiatieven te ontwikkelen zoals:

        • Korte termijn- en projectwerkgelegenheid
        • Gecomprimeerde werkweken
        • Loopbaanonderbrekingen
        • Compensatie in vrije tijd
        • Flexibele werktijden

          #3: Hoe modern is jouw employer brand? Zoek evenwicht tussen HR-automatisering en de personal touch

          Technologie is een geweldig middel, maar HR zal altijd menselijke inbreng nodig hebben. In het ideale geval dekt een HR-oplossing niet alleen de wensen van je HR-team, maar júist ook die van alle collega’s. Vraag je dus eens af waar je medewerkers de voorkeur aan geven.

            "We moeten oppassen voor digitalisering zonder doel. Het hoofddoel van HR-technologie moet zijn om het werk van je medewerkers te vergemakkelijken en tegelijkertijd tijd vrij te maken voor zinvolle menselijke interacties."

             

            Stephen Ousley
            Head of Portfolio, SD Worx

              #4: Zorg dat je medewerkers op lange termijn inzetbaar blijven

              Ervoor zorgen dat werknemers op lange termijn inzetbaar blijven is een winnende strategie. En een leercultuur benutten om de inzetbaarheid te verhogen is daarbij niets nieuws. Bedrijven proberen al jaren de geheime formule te vinden. Het gevoel van urgentie is alleen veranderd.

              Ons advies: Vertrek vanuit het standpunt dat medewerkers graag willen leren (Want). Dit bereik je door succesverhalen te delen en ambassadeurs op de werkplek te creëren. Medewerkers die graag willen leren, moeten een aangepast leerpakket krijgen aangeboden (Can), een veilige omgeving (Dare) en voldoende tijd (May). De basis van een effectieve leercultuur is dus eigenlijk heel simpel.

                Favoriete werkgever - Training en ontwikkeling

                  #4: Goed werkgeverschap? Dat betekent scoren op diversiteit, inclusie, gelijke behandeling en veiligheid

                  Deze onderwerpen worden nog te vaak gezien als 'soft' HR-thema’s. Dat zijn ze echter niet. Wie DEIB (diversity, Equity, Inclusion, Belonging) goed aanpakt, kan het bedrijf een echte stimulans geven. DEIB wordt een bedrijfseconomische factor en de bal ligt bij de werkgevers.

                    Ter illustratie

                    Wanneer gevraagd wordt waarom ze moeite hebben om talent aan te trekken, geven ongeveer 3 op de 4 Europese bedrijven toe dat ze er, tot op zekere hoogte, niet in slagen om bepaalde bevolkingsgroepen te bereiken. Aan de andere kant vinden werknemers werkgevers die interne eerlijkheid en participatie hoog in het vaandel hebben staan, veel aantrekkelijker.

                      Als ondernemer is het van essentieel belang om een sterk werkgeversmerk te hebben. Wil je meer weten over hoe je uitgroeit tot een favoriete werkgever? Download het magazine 'Hoe groei je uit tot een favoriete werkgever' voor waardevolle inzichten en praktische tips om jezelf te transformeren tot de werkgever waar iedereen wil werken. Klik hier om het magazine te downloaden.

                        Download magazine:

                        Een positieve employer brand: een gids voor HR-verantwoordelijken.

                        Download
                        Favoriete werkgever - Luister naar je personeel