Personeel werven & aannemen – onboarding
Hoe vind je in de huidige arbeidsmarkt de juiste talenten? En áls je ze gevonden hebt, hoe zorg je ervoor dat hun introductie in de organisatie succesvol verloopt? In deze rubriek vind je alles over het vinden, aannemen en onboarden van nieuwe medewerkers.


Inzicht in de arbeidsmarkt: 6 belangrijkste conclusies voor het eerste kwartaal 2024
De eerste 3 maanden van 2024 tonen opnieuw hoe veerkrachtig de huidige arbeidsmarkt in Nederland is, ondanks de aanhoudende economische uitdagingen. In deze blog delen we zes cruciale inzichten van het voorbije kwartaal die jou kunnen helpen om de huidige stand van de arbeidsmarkt beter te begrijpen. En we geven enkele tips hoe je als bedrijf je voordeel haalt uit de arbeidskrapte.

Vacatures schrijven met AI: in 5 stappen naar een vloeiende tekst
Goede vacatureteksten schrijven … het kan frustrerend zijn. Wat moet er wel in staan en wat niet? Hoe formuleer je iets op een manier die kandidaten aanspreekt? Gelukkig kan generatieve AI een handje helpen. Met onze 5 stappen ga je in een mum van tijd van een leeg blad naar een overtuigende tekst.

Vacatures schrijven in 2024: trek sollicitanten aan met deze 5 tips
Hoe vinden de juiste sollicitanten jouw bedrijf? Een goede vacaturetekst is daarbij essentieel. Met deze vijf tips schrijf je betere teksten die meer (en geschiktere) kandidaten overtuigen.

Luister naar je medewerkers: til je employer branding naar nieuwe hoogten
Word de werkgever waar iedereen graag wil werken. Wil je je employer branding versterken? Luister naar je medewerkers, want zij weten de weg!

Aanvullende informatieplicht voor werkgevers per 1 augustus 2022
Als werkgever ben je verplicht om werknemers bij indiensttreding bepaalde informatie te verstrekken. Dat is op zichzelf niets nieuws, artikel 7:655 BW maakt al geruime tijd onderdeel uit van de Nederlandse arbeidswetgeving. Belangrijk om te weten is dat de rechten van de werknemer onder dit artikel per 1 augustus 2022 worden uitgebreid. Dit komt door de inwerkingtreding van de “Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden”, die is gebaseerd op een Europese Richtlijn.

De oproepovereenkomst vanaf 1 augustus 2022
Per 1 augustus 2022 zullen werkgevers meer duidelijkheid moeten bieden aan werknemers met een oproepovereenkomst. Dat is het gevolg van de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden.

Hoe trek je gespecialiseerd talent aan?
Ondanks dat we al enkele jaren spreken over krapte op de arbeidsmarkt, lijkt dit zich steeds heviger te ontwikkelen en dan vooral richting de gespecialiseerde sectoren die op zoek zijn naar complexere profielen. We kunnen dus gerust spreken over een ware talentencrisis. Hoe zijn we in deze talentencrisis beland en wat kun je doen om gespecialiseerde talenten aan te trekken?

Hoe zorg je ervoor dat internationaal verlonen van personeel geen obstakel wordt?
Over de grenzen gaan met je onderneming, betekent meestal dat je ook met internationale werknemers – en dus internationale verloning- te maken krijgt of andersom: als je in Nederland buitenlands personeel aanneemt, krijg je te maken met wet- en regelgeving op dit vlak. Binnen Europa geldt dat verloning vaak een obstakel vormt bij internationaal ondernemen.

Simpele tips om je Employer Branding te versterken
In een krappe arbeidsmarkt, is een sterk Employer Brand onmisbaar. Met sterke Employer Branding versterk je immers je positie als werkgever. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw organisatie onderscheidend is van de concurrentie?

Financieel Dagblad: Medewerkers behouden? Wees oprecht geïnteresseerd
Werkgevers halen momenteel alles uit de kast om nieuwe medewerkers te werven. Maar als het verloop in de tussentijd groot is, blijft het dweilen met de kraan open. De oplossing? Extra aandacht besteden aan de wensen van de huidige medewerkers. Grote kans ook dat je meteen onbenut talent ontdekt.

Een goed selectieproces begint bij een goede vacaturetekst, hoe pak je dat aan?
De krapte op de arbeidsmarkt blijft maar toenemen, dus het vinden van een geschikte kandidaat voor jouw organisatie wordt steeds lastiger. Toch kunnen simpele factoren ervoor zorgen dat je meer sollicitaties ontvangt. Denk bijvoorbeeld eens aan een vacaturetekst.

De arbeidsmarkt wordt krapper, hoe zorg je dat jouw vacatures tóch gevuld worden?
Na een periode van economische krimp, groeit de economie weer. Werkgevers ondervinden dat iedere dag opnieuw want de arbeidsmarkt raakt steeds verder verhit. Het focussen op skills in plaats van op werkervaring is een belangrijke tool om toch de juiste mensen aan te trekken.